סגור

מבחן ארוך טווח ליונדאי איוניק: מחצית הדרך

מהי צריכת הדלק האמיתית של האיוניק, לאיזה מערכת התמכרנו וכיצד מתפקדת יחידת ההנעה ההיברידית? עולם הרכב תוכנית 53 לצפיה

  • כפיר כשריאן

  • 13.08.2017
 
 
יונדאי היא אחת מהחברות שחתומות על המהפכה הקוריאנית בישראל. היא פרצה לחיינו בשנת 2000 עם היונדאי אקסנט וקולו של דני בסן שבקע ממסך הטלוויזיה שלנו כמעט בכל מקבץ פרסומות. באותם ימים זכתה המכונית מקוריאה ללא מעט הרמות גבה בקרב הציבור הישראלי, שלא ממש הצליח לעכל את ה"חדשה" שמנסה לפלס דרכה בכבישי ישראל, שבאותם ימים נשלטו בעיקר ע"י השוק היפני והאירופי. אבל לאורך השנים, השוק הישראלי עיכל גם עיכל את המותג הקוריאני והכתיר אותו לאחד ממותגי הרכב הנמכרים היותר בישראל תוך החלפת מקומות בפסגה עם האחות הקוריאנית לבית קיה. מאז האקסנט ההיא עשתה יונדאי כברת דרך רצינית, הן טכנולוגית והן עיצובית. ציון דרך עיצובי והצהרת כוונות כלפי השוק האירופי הגיע בשנת 2011 בדמות היונדאי ולוסטר שזכתה לחיבוק דוב בישראל ובעולם, על החלק הזה היה חתום פיטר שרייר מעצב העל של יונדאי באותם ימים והיום אחת הדמויות החשובות אם לא החשובה ביותר בקונצרן ובקוריאה בכלל. 
 
נקודת ציון: עם הפנים קדימה
תקנות זיהום האוויר המחמירות של האיחוד האירופי חייבו את יצרני הרכב בעל כורחם להפחית את רמת זיהום האוויר בקרב צי הדגמים שלהם. כיוון שניצול יכולות מנועי הבעירה מתקרב למיצוי כך עפ"י מומחים, היצרנים היו חייבים לפנות לאפיקים חדשים שירצו את האיחוד ומצד שני הם חיפשו דרך שתייצר לצרכן ערך מוסף של חיסכון משמעותי בדלק. מעבר לעיצוב ולנראות, ביונדאי מכוונים גם טכנולוגית והאיוניק שהגיעה אלינו למבחן ארוך טווח לפני 3 חודשים היא הסנונית הראשונה שמבשרת את ההתקדמות אל עבר המטרה אליה יונדאי מכוונת בעתיד הלא כל כך רחוק.
 

(צילום: אופיר דואק)

 
צוללים פנימה:
יחידת הכוח באיוניק כפולה, מחד מנוע "קאפה" 1.6 ל' בהספק של 101 כוחות סוס צנועים ומהעבר השני מנוע חשמלי המספק 40 כוחות סוס זמינים. השילוב בין השניים חלק ורק החיווי במחשב הדרך מאפשר לדעת מתי שני המנועים עובדים יחדיו ומתי כל אחד מהם פועל לחוד. במצב נהיגה חסכוני, חווית הנהיגה נותרת בצד, אומנם קל מאוד להתמכר לשקט כשהמנוע החשמלי עובד אך קיימת השהיה ארוכה בין הלחיצה על דוושת המצערת לבין תגובת המכונית. כל ניסיון השתלבות זריז בכיכר או יציאה מהירה מהמקום מחייבת פעולה אלימה עם דוושת הגז שבסופו של דבר מעירה את מנוע הבעירה. לעומת זאת  כשמעבירים את תיבת ההילוכים למצב ספורט, סוגיית ההשהיה נפתרת כליל ושני המנועים נרתמים יחד לטובת ביצועים מרשימים למדי. אבל כמו כל דבר בחיים גם כאן אל תצפו לארוחות חינם, הביצועים יבואו על חשבון צריכת דלק. את צריכת הדלק במהלך המבחן חילקנו לשלושה קריטריונים: נסיעה עירונית (80% מסך כל הנסיעות) נסיעה בינעירונית טהורה (20% מסך כל הנסיעות) ונסיעה אקראית כשתנאי הדרך מאפשרים זאת כשבורר מצב הנהיגה נמצא על ספורט בלבד (בא לחקות שימוש ליסינג קלאסי), להלן נתוני צריכת הדלק שקיבלנו:
נסיעה עירונית: 17.5 ק"מ/ל'
נסיעה בינעירונית: 22 ק"מ/ל'
נסיעה במצב ספורט עם רגל מאוד כבדה על דוושת הגז: 14 ק"מ/ל'
לאופי הנהיגה ולרגלו הכבדה או הקלה של הנהג יש משקל חשוב בהיבט צריכת הדלק במכונית היברידית, יותר מכל מכונית אחרת. הנתונים שציינו כאן נבדקו לאורך זמן ומהווים ממוצע של מספר נהגים. יש לציין כי בעת נהיגה ספורטיבית המאופיינת בעליות ופיתולים, 141 כוחות הסוס מורגשים נהדר אבל יש מלכוד קטן, ברגע שמאגר החשמל הטמון בסוללות שלא מצליחות להיטען באופי נהיגה שכזה, הולך ואוזל, אתם תישארו רק עם מנוע הבנזין ועם 101 כוחות סוס שלא מספיקים לנהיגה ספורטיבית. המקרים שבהם הרגשנו את התופעה התרחשו בזמן שלחצנו את המכונית לקצה ולאורך זמן, אירוע נדיר בקרב המשתמש הקונבנציונלי. 
 
אבזור ואיכות חומרים:
אני לא יודע מה שתו או אכלו ביונדאי ביום שנושא איבזור האיוניק עלה לדיון בצוות הפיתוח של המכונית, אך מישהו שם החליט להיות נדיב בצורה חסרת תקדים, הן באבזור הבטיחות והן באבזור הנוחות. גרסת הגימור שלנו היא הבכירה שמחירה 140 אלף ₪ (ביחס ל 136 אלף ₪ לגרסת הכניסה) ההבדלים באים לידי ביטוי בכמה תוספות זניחות למדי כשהמסה הקריטית של ציוד האבזור נמצאת כבר בדגם הכניסה כמו 4 חלונות חשמל, משטח טעינה אלחוטי לטלפון, מערכת מולטימדיה, מפתח חכם ועוד. מערכת נוספת היא מערכת בקרת הסטייה מנתיב שעובדת היטב אך לא "מבושלת" עד הסוף וטוב שכך. לא מדובר במכונית אוטונומית, האיוניק היא יותר בכיוון חצי-אוטונומית. תיקון ההגה חסר פשרות ולא מהסס לתקן כשצריך למעט מקרים של תאורה לא טובה בלילה או סימוני כביש דהויים ביום ובלילה. במקרים מהסוג הזה המכונית לעיתים עלולה לסטות לשולים ולכן המסקנה היא ברורה: אין להוריד את הידיים מההגה לעולם. בקרת השיוט האדפטיבית ללא ספק ממכרת ולאו דווקא בנסיעות על הכביש המהיר אלא להיפך, בזמן עומסי תנועה כבדים שם המכונית תדע לשמור על המהירות בהתאם לתנועה עד לעצירה מלאה. מי שחי בפקקים יידע להעריך את התכונה הפנטסטית הזו, לא עוד גז/ברקס לסירוגין לאורך קילומטרים רבים ומייאשים. עד עתה, לכל אורך כל המבחן לא נתקלנו בבעיות עם המערכת, שלרוב צפתה מראש את האטת התנועה והגיבה מיד. הפעמים היחידות שהורגשה אי נוחות היו כשרכב ניסה להתפרץ באגרסיביות לנתיב הנסיעה שלנו (שכיח בישראל) ולמערכת לקח זמן "לעכל" את הסיטואציה שחייבה אותנו להגיב ידנית. יתכן שהיא הייתה עושה זאת לבד אבל במסגרת המבחן הזה הקפדנו לשמור על מרחק בטיחות ראוי. מקרה נוסף בה בקרת השיוט האדפטיבית קצת הולכת לאיבוד הוא בזמן עיקול חד. שם לא פעם המערכת זיהתה את המכונית בנתיב הסמוך והתנהגה כאילו המכונית הייתה ממול ובלמה. סה"כ שתי המערכות עושות עבודה נפלאה וקל מאוד להתרגל אליהן, קשה מאוד בלעדיהן אך אין תחליף לנוכחות הנהג ולשמירה על עירנות מבלי להרפות מההגה.  
 
מחוברים לעולם
מערכת חשובה נוספת לצד רבות שמגיעות כסטנדרט באיוניק היא מערכת ה"קונקטד קאר" שפותחה בישראל במיוחד עבור כלמוביל. מערכת ה"קונקטד קאר" היא למעשה מערכת מולטי מדיה המחוברת בעזרת כרטיס סים לאינטרנט (3 גיגה ניתנים בחינם בכל חודש למשך שנה, לאחר מכן עלות השירות 140 ₪ לשנה), אך לא מדובר בחיבור למחשב המכונית כך שאין סכנת השתלטות של גורמים עוינים על מכונית מרחוק, לכל היותר ישחקו לכם בתחנות הרדיו. מערכת המולטי המולטימדיה מוצגת על מסך מרכזי בגודל 8 אינצ' חד וכזה שאינו מושפע במאומה מסינוור השמש. מסכי מגע אינם כוס התה שלי, לרוב הם "רועשים" מלאי פקדים ולא אינטואיטיביים ולמרות זאת, מערכת המולטימדיה באיוניק היא הטובה ביותר בה נתקלתי. היא אינטואיטיבית, עם פקדי מגע גדולים וברורים והתפריטים מאוד פשוטים ונגישים ממש כמו בטלפון החכם ומתאמים גם לכמה טכנופובים שאני מכיר. מערכת הקונקטד קאר מוסיפה גישה לוויז, סלופארק, פנגו, אפליקציית רדיו ועוד אפליקציות שימושיות שלא מצריכות שליפת הטלפון החכם בכל נסיעה או חניה. מעטות הפעמים שבהן המערכת קרסה או נתקעה וגם כאשר זה קרה היא התאוששה וחזרה לעצמה תוך זמן קצר. המחשב המוצג בלוח המכוונים המרכזי, צבעוני לחלוטין וגם כאן נתקלנו בהנדסת אנוש טובה, הכל "נופל ליד" כולל התפריטים וכל מה שצריך זמין בלחיצת כפתור אחת. לעומת זאת איכות ההרכבה באיוניק טעונה שיפור מסוים, מחלה ידועה בקרב דגמי יונדאי, הפלסטיקה חורקת והמרווחים בין הכפתורים גדולים ומגושמים.
 

(צילום: אופיר דואק)

 
התנהגות כביש ותא נוסעים:
האיוניק נבנתה בבסיסה עבור משפחות ופחות עבור "חולי גז" ולכן היא רכה למדי ומספקת יכולת שיכוך טובה בעת שיוט ותחושה נעימה בתא הנוסעים בעת הנסיעה. בידוד רעשי הדרך ברמה טובה עד גבולות המהירות החוקית אך ההרגשה היא שאפשר היה לעשות קצת יותר בנושא בידוד רעש המנוע שחודר פנימה לתא הנוסעים בעת מאמץ. כל מי שנהג במכונית היברידית חש משהו שונה בזמן הבלימה בניגוד למכונית עם מנוע בעירה רגילה שם לחיצה על דוושת הבלם פונה היישר לבלמים, מכונית היברידית עושה שימוש בבלימה ע"מ לייצר חשמל ולהטעין את סוללות המכונית במה שמכונה בלימה רגנרטיבית (הפיכת אנרגיה קינטית לחשמל). למעשה המכונית תנסה ראשית לנצל כמה שאפשר את בלימת המכונית לטעינת הסוללות לפני שתפעיל את הבלימה המכאנית, הלכה למעשה תחושת דוושת הבלם ספוגית מאוד, הפידבק לא מזהיר ולעיתים קשה להעריך את מרחק הבלימה כמו שצריך. 
מושב הנהג מרווח גם לבעלי מידות גדולות וקשה להתלונן על צפיפות, מנגד בגרסה הגבוהה מצוידת האיוניק במושב מתכוונן חשמלי רק לנהג וללא אפשרות לזיכרונות, כך שאם יש יותר מנהג אחד במשפחה המעבר ביניהם יכול להיות מתסכל, נקודה לשיפור. שורת המושבים השנייה נהנת מפתחי מיזוג ואורך ספסל הגדול בסגמנט. קומבינציות  רבות של כיסאות ילדים ניסינו במהלך החודשים האחרונים. שני בוסטרים קטנים וסל קל מאכלסים את המושב האחורי ללא בעיה ומאפשרים לנוסעים הקטנים מרווח ישיבה נוח. זווית פתיחת הדלתות גדולה ומאפשרת גישה נוחה לקשירת הילדים, הרי כולנו יודעים כמה זה מתיש. תא המטען הוא אחד הג'וקרים החשובים באיוניק נפחו 443 ל' ו-550 ל' עד גובה התקרה. כיוון שמדובר בתצורת האצ'בק הדלת החמישית ענקית ומאפשרת גישה נוחה לכל פינה בתא המטען. סף הטעינה אומנם גבוה ואם תרצו להעמיס משטחים מאיקאה תצטרכו קצת יצירתיות, אך ללא ספק מדובר בתא מטען ידידותי שמאפשר להכניס בקלילות עגלת תינוק כולל האמבטיה או מספר רב של שקיות קניות אם תרצו מבלי לשבור את הגב. 
 

(צילום: אופיר דואק)

 
עדיין מבולבל כדאי שתדבר עם יועץ רכב!
עדיין מבולבל כדאי שתדבר עם יועץ רכב!
מתלבט איזה רכב לקנות?כדאי שתדבר עם יועצי הרכבים שלנו!

השאר פרטים ויועץ רכב יחזור אלייך בחינם

עוד כתבות שעשויות לעניין אותך

עולם הרכב מהדורה 57
רדבול פלוגטאג עושה את פיטסבורג, עולם הרכב תכנית 57
צפו: פולקסוואגן T-Roc, גולף על עקבים
צפו: פולקסוואגן T-Roc, גולף על עקבים, עולם הרכב תכנית 56
על כבישי ישראל: הלקסוס המפוארת בעולם
הלקסוס LC500 שנחתה בישראל נחשבת לחוד החנית של לקסוס, תוכנית 55
פניני וקופמן ראש בראש, נסיעת מבחן במרצדס E קבריו וקורס רכיבת שטח שאסור לכם לפספס
פניני וקופמן ראש בראש, נסיעת מבחן במרצדס E קבריו, תוכנית 54
מבחן ארוך טווח ליונדאי איוניק: מחצית הדרך
מבחן ארוך טווח ליונדאי איוניק: מחצית הדרך. עולם הרכב תוכנית 53
עולם הרכב 52: נהיגה ראשונה ב- CX5 החדשה
מאזדה השיקה בישראל את הדור השני של ה-CX5, עולם הרכב תכנית 52
עולם הרכב תוכנית 51
קדחת הג'יפונים נמשכת והפעם עם סיאט, יגואר חושפת את המכונית החזקה שלה
חגיגה מוטורית בכרמיאל
חגיגה מוטורית בכרמיאל
עולם הרכב תוכנית 50
העיר כרמיאל חוגגת פסטיבל, חווית ראלי בסקודה פאביה WRC R5 ועוד.. תוכנית 50
שוק היד השניה, תמונת מצב
כיצד הזינוק במכירות המכוניות החדשות השפיעה על השוק? עולם הרכב תוכנית 49
עולם הרכב - תוכנית 48
סובארו תנסה לנפץ את המסלול עם דגם נדיר, אאודי חושפת 8A חדשה, תוכנית 48
הסקודה קודיאק נחת בישראל
הסקודה קודיאק נחת בישראל וצפוי לטרוף את הקלפים, עולם הרכב תוכנית 47 
צפו: ספינת הדגל של אלפא רומאו בישראל
ספינת הדגל של אלפא רומאו בישראל, כך תתחרה הסטלביו באריות מאירופה
מאחורי הקלעים של הפורמולה 1 לקראת מונקו
מאחורי הקלעים של הפורמולה 1 לקראת מונקו
כך הפכה ישראל למעצמת רכב
ארץ ישראל הפכה בשנים האחרונות למעצמת סייבר בתחום הרכב, צפו 
עולם הרכב תכנית 44
לקט הכתבות הכי מרתקות מעולם הרכב - עולם הרכב תכנית 44
אקזוטיקה על כבישי ישראל
למבורגיני הורקאן מפלסת את דרכה על כבישי ישראל ועוד.. עולם הרכב - תכנית 43
עולם הרכב תוכנית 42
הטריו מגרמניה מתנפל על סין, סקודה מציירת קווים לעתיד- עולם הרכב תכנית 42
עולם הרכב תכנית 41 - כשמשה רבנו קיבל עזרה לא צפויה בדרך למעמד הר סיני
עולם הרכב תכנית 41 - כשמשה רבנו קיבל עזרה לא צפויה בדרך למעמד הר סיני
סובארו אימפרזה WRX STI החדשה חורכת את האספלט
סובארו אימפרזה WRX STI החדשה חורכת את האספלט - עולם הרכב תכנית 40
צפו בתכנית המלאה: עולם הרכב מס' 39
צפו בתכנית המלאה: עולם הרכב מס' 39
בי ג'יי בולדווין חורך את הרשת ואת הוואנה
בי ג'יי בולדווין חורך את הרשת ואת הוואנה, צפו
B.M.W M760Li xDrive טסה על הכביש בארה"ב, סיאט לאון קופרה 2017  בספרד, הוולוו S60 פולסטאר
B.M.W M760Li טסה על הכביש בארה"ב, הוולוו פולסטאר - "עולם הרכב" תכנית 38
"מרץ המשוגע": מתקפת דגמים חדשים בישראל
"מרץ המשוגע": מתקפת דגמים חדשים בישראל - "עולם הרכב" תכנית 37
צפו: המדריך המלא של תערוכת ז'נבה
צפו: המדריך המלא של תערוכת ז'נבה, "עולם הרכב" - תכנית 36
גשם של דגמים חדשים נחת בישראל
גשם של דגמים חדשים נחת בישראל - "עולם הרכב" תכנית 35
הנשק החדש של טויוטה בנסיעת מבחן ועוד - "עולם הרכב" תכנית 34
הנשק החדש של טויוטה בנסיעת מבחן ועוד - "עולם הרכב" תכנית 34
האם שוק הרכב נכנס לבועת מימון? "עולם הרכב" - תכנית 33
האם שוק הרכב נכנס לבועת מימון? "עולם הרכב" - תכנית 33
עולם הרכב תכנית 31
ה-330E הירוקה של ב.מ.וו, וצוות הרכב של ערוץ הספורט בודק את הסקודה קודיאק
צפו: אגרת הרישוי השנתית היא חזירות? "עולם הרכב" - תכנית 30
צפו: אגרת הרישוי השנתית היא חזירות? "עולם הרכב" - תכנית 30
מכת מדינה: גידול של 25% באירועי גניבות הרכב בישראל, עולם הרכב תוכנית 29
מכת מדינה: גידול של 25% באירועי גניבות הרכב בישראל, עולם הרכב תוכנית 29
צפו: "עולם הרכב" תוכנית 28
צפו: "עולם הרכב" תוכנית 28
צפו: הפתעות במחירוני 2017 - "עולם הרכב" תכנית 27
צפו: הפתעות במחירוני 2017 - "עולם הרכב" תכנית 27
תאונות הדרכים: מה כולם מפספסים?
תאונות הדרכים: מה כולם מפספסים? - "עולם הרכב" תכנית 26
החטא ועונשו: רק רצה לעשות מעשה טוב וזה מה שקרה
החטא ועונשו: רק רצה לעשות מעשה טוב וזה מה שקרה
מסיבת השלג של קן בלוק והפורד ראפוטר החדש
מסיבת השלג של קן בלוק והפורד ראפוטר החדש
ברוכה הבאה: מעל 150 אלפא רומאו ג'וליה נחתו בישראל
ברוכה הבאה: מעל 150 אלפא רומאו ג'וליה נחתו בישראל - תכנית 25
מסחטת כסף חדשה? צפו בתוכנית "עולם הרכב"
מסחטת כסף חדשה? צפו בתוכנית "עולם הרכב"
באתי, ראיתי, ניצחתי: ישראלים חסרי גבולות
באתי, ראיתי, ניצחתי: ישראלים חסרי גבולות. צפו בראיון הבלעדי
צפו: עולם הרכב, תוכנית מספר 23
צפו: עולם הרכב, תוכנית מספר 23 
הפלישה הסינית לגרמניה: NIO EP9 עושה את הנורדשלייפה
גם הסינים מסמנים את טסלה ומציגים טכנולוגיה חשמלית שתוביל לדגמים עממים
נהיגה ראשונה: אבארט 124 ספיידר
נהיגה ראשונה: אבארט 124 ספיידר
דגמי 2017 כבר כאן: צפו בתוכנית עולם הרכב
תכנית 22 - שוק הרכב המקומי נערך לשנה החדשה
צפו במבחן דרכים ראשון לטויוטה C-HR
להיט מכירות חדש? טויוטה C-HR במבחן דרכים ראשון
כך תראה השיירה הנשיאותית החדשה?
המכונית הנשיאותית הבאה? במאי הסרטים ההוליוודיים, ניל בלומפקאמפ, הציע רעיונות
100 קמ"ש ב-4.7 שניות: וולוו מפציצה
תכנית 18 - 100 קמ"ש ב-4.7 שניות: וולוו מפציצה
המפכה הירוקה בישראל יוצאת לדרך - תכנית 17
תכנית 17 - המפכה הירוקה בישראל יוצאת לדרך
תכנית הבכורה של "עולם הרכב"
תכנית 1 - התכנית שתעשה לכם סדר בעולם הרכב עם שלל החידושים ועוד..
עולם הרכב, 23.06.16
תכנית 2 - הכרות עם מאזדה הגדולה והמפוארת>
עולם הרכב, 30.06.16
תכנית 3 - פורשה מציגה את הפנמרה החדשה>
עולם הרכב, 07.07.16
תכנית 4 - לקסוס RC נוחתת בישראל, אסטון מרטין ורד בול חושפות היפר מכונית
עולם הרכב, 14.07.16
תכנית 5 - התכנית המלאה של עולם הרכב
עולם הרכב, 21.07.16
תכנית 6 - האם בקרוב נטעין את הרכבים שלנו, לנד רובר מציגה מערכת חדישה...
עולם הרכב, 28.07.16
תכנית 7 - ניסן והג'וק החדש, טסלה מנמיכה ציפיות ועוד...
עולם הרכב, 04.08.16
תכנית 8 - על שיטת ה 0 קמ"ש, עליית מחיר הביטוח של האופנועים ועוד...
עולם הרכב, 25.08.16
תכנית 9 - מה קורה כשמעבר חציה הופכת למוקש בטיחות? 
עולם הרכב, 01.09.16
תכנית 10 - השקת פורש פנמרה החדשה, והאם ה-RX9 של מזדה תגיע לפס הייצור?
עולם הרכב, 08.09.16
תכנית 11 - לראשונה על המסך, מבחר מבחני דרכים של מגזין "עולם הרכב"
אלפא רומיאו ג'וליה נחתה בישראל
תכנית 12 - אלפה רומיאו ג'וליה נחתה בישראל, מה הם הדרכים לקנות מכונית חדשה? 
עולם הרכב, התכנית המלאה (14)
תכנית 14 - נסיעה ראשונה על האסטון מרטין DB11
רנו טווינגו כאן: עולם הרכב, תכנית 15
תכנית 15 - והפעם רנו טווינגו על הפרק, לאחר שחזרה שוב לישראל.
ב.מ.וו מסירה את הגג: תכנית 16
תכנית 16 - ב.מ.וו מסירה את הגג

מתלבט איזה רכב לקנות? כדאי שתדבר עם יועצי הרכבים שלנו

השאר פרטים ויועץ רכב יחזור אליך בחינם

קטלוג רכב

יונדאי i20

חוות דעת - יונדאי i20 היא מכונית הסופר מיני... מידע נוסף >

מרצדס GLC

חוות דעת - מרצדס GLC הוא SUV קומפקטי-יוקרתי... מידע נוסף >

ג'יפ רינגייד

חוות דעת - ג'יפ רינגייד הוא קרוסאובר קו... מידע נוסף >

אופל קסקדה

חוות דעת - אופל קסקדה היא מכונית הקבריולה ש... מידע נוסף >

אאודי A3

חוות דעת - אאודי A3 היא המכונית המשפחתית הק... מידע נוסף >