סגור

דרכנו לאן: מבחן אמצע עונה בספא

המחצית השנייה של אליפות העולם נפתחת במסלול הבלגי המהיר, שייבחן האם פרארי הצליחה לסגור את הפער ממרצדס מאז סילברסטון.

  • משה פינצ'בסקי

  • 24.08.2017

(צילום: Getty)

 
אין כמו חופשת הקיץ בכדי לעורר את הרעב למירוצים ואנו חוזרים עם מירוץ חשוב שיהווה אבן בוחן אמיתית לשאלה האם פרארי יכולים להוות יריב תחרותי למרצדס גם במסלולים מהירים ולא רק באיטיים. 
 
אם מרצדס יכו את פרארי בספא כפי שקרה בסילברסטון, אזי סיכויי האליפות של פטל יצנחו לרמת ״מזל גדול״ עד ״נס משמיים״. היתרון של פרארי במסלולים איטיים עם מקסימום הצמדה כמו הונגריה, לא יעזור, מאחר ועד לסוף העונה נותר רק המסלול בסינגפור מהסוג הזה. כל יתר המסלולים מהירים יותר בבירור. 
 
בסילברסטון נחשפה בעיה של פרארי להציג הצמדה בינונית עם גרר נמוך יחסית. רב ההסברים מופנים לתלונה שהוגשה כנגד צידי רצפת המכונית של פרארי שנהגה להתעוות במהירות גבוהה ולאחר התלונה בפרארי נאלצו לחזק את הצדדים וכנראה שזה פגע במנגנון שנועד להפחית את הגרר במהירות גבוהה. ככלל אצבע גס, מכונית קצרה מייצרת כוח הצמדה מסויים עם גרר גבוה יותר מאשר אותו כוח הצמדה במכונית ארוכה יותר. כלומר ההצמדה יעילה פחות. זאת הסיבה למשל שלאורך השנים בלה מאן המכוניות התחרו בגרסאות ארוכות לעומת התצורה שלהן במסלולים איטיים יותר. הגרסאות הללו כונו לרב Long tail. 
 
עניין של גודל, הצמדה ומה שבניהם
 
הפרארי היא המכונית הקצרה בסבב והמרצדס אחת הארוכות. מעבר לכך, הפרארי בנויה בקונספט שדומה למה שרדבול עשו כל השנים, עם הטייה גבוהה של המכונית כלפי החזית. כלומר שהחלק האחורי גבוה ביחס לקדמי. בפניות איטיות יחסית, זה מקנה הצמדה מקסימלית גבוהה יותר, אבל במחיר גרר בישורות. המרצדס יושבת באופן ״מאוזן״ יותר, כך שהחלק האחורי פחות גבוה ביחס לקדמי מאשר בפרארי. זה פוגע בייצור הצמדה במהירויות נמוכות, אבל על זה המכונית מפצה עם יותר אורך שמייצר יותר הצמדה ויעיל יותר במהירויות גבוהות. כמובן שלבחירה בבסיס גלגלים ארוך או קצר יש עוד השפעות מכניות ומשקל, אבל בימינו האווירודינמיקה היא מלכת הגורמים המשפיעים מלבד הצמיגים. אז פרארי חייבים להוכיח שהביצועים בסילברסטון לא היו מייצגים וכי הבעיה נפתרה. פטל טען כך לפני החופשה, אבל את זה צריכים להוכיח על המסלול.
 
לפרארי יש שתי בעיות נוספות. הראשונה היא מספר החלפים שנותרו לנהגים ובמיוחד מגדשי הטורבו.  האפשרות שפרארי תבחר להיענש בספא ולהשיג לנהגיה ובמיוחד לפטל, חלפים נוספים, עלתה מספר פעמים. ספא הוא מסלול בו נהג ומכונית מהירה יכולים לתקן מיקום נמוך על הגריד. מרצדס עשו זאת בשנה שעברה עם המילטון, אולם פרארי טענו לפני החופשה, שהצליחו במסגרת מה שמותר בתקנות, להשמיש לפחות חלק מהחלפים שנפגעו בעבר, כולל מגדשי טורבו. הטעיה? ייתכן. נחכה ונראה מה יקרה בספא.
 
הבעיה השנייה של פרארי הינה שמערכות ההנעה החשמליות השונות שלה מוגבלות במשך זמן הפעולה שלהן ביחס למערכות של מרצדס. במסלולים קצרים כגון אוסטריה או הונגריה, הנחיתות הזאת לא באה לידי ביטוי, אך במסלולים ארוכים, זה אובדן כוח ונטען שזאת הייתה אחת הבעיות הגדולות של פרארי בבאקו. בספא ובמונזה המסלולים עם ישורות ארוכות ושם כוח הוא שם המשחק.
 

(צילום: Getty)

 
שניים רבים, השלישי לוקח?
 
להמילטון ולפטל 2 ניצחונות בספא ברזומה ולשניהם קריטי שהשלישי יגיע בראשון הקרוב, אבל דווקא רייקונן, שהמשיך השבוע את חוזהו בפרארי לשנה הבאה, מוביל עם 4 ניצחונות במסלול זה. לא יפתיע אותי כלל אם שני הפינים של פרארי ומרצדס יעשו צרות צרורות לנהגים המובילים.
 
פירלי בחרו להביא לראשונה לספא את צמיג האולטראסופט, יחד עם הסופרסופט והסופט. הפניות המהירות והארוכות בספא והשימוש האגרסיבי בקרבים מהווים אתגר קשה לצמיגים, לא רק מבחינת השמירה על הביצועים, אלא אפילו מבחינת הישרדותם. ראינו מה קרה לצמיגים קשים יותר בסילברסטון. נהגי רדבול, וויליאמס וונדורן ממקלארן מהמרים על סט אחד בלבד של הסופט לטובת האולטרה במקרה של הרדבול וונדורן ולטובת הסופר עבור הוויליאמס. הימור כזה עשוי להיות בעוכריהם אם המירוץ יהיה יבש וחם, אולם תחזית מזג האויר מראה כרגע סיכוי לגשם בצהרי היום בשבת ובראשון. ככלל, בספא תמיד יורד גשם באיזה שהוא שלב של הסופ״ש.
 
רדבול, כאמור, מהמרים עם הצמיגים ומקווים שמרצדס ופרארי יהיו שמרניים מדי בגלל מאבק האליפות וכך רדבול יוכלו להפתיע. בסילברסטון הם לא היו מספיק תחרותיים, אבל דווקא בהונגריה הם כן היו ואלמלא ״התלהבות היתר״ של ורשטאפן, היו עשויים להפתיע. וויליאמס, מבחינתם, שמחים לעבור למסלול מהיר יותר, אבל הם חייבים להוכיח שפתרו את הבעיות הקשות שלהם עם השדרוגים שהציגו לפני סילברסטון. הקבוצה איבדה ביצועים במיוחד במהלך הדירוג ולמרות שבספא אפשר לתקן במהלך המירוץ, וויליאמס מכוונים להרבה יותר מזה. 
 
פורס אינדיה בוודאי יתנו תצוגה יעילה על מסלול שאמור להתאים למכונית הארוכה והיעילה שלהם, אך הכוח העולה מאז סילברסטון הינה קבוצת רנו. הם בוודאי ירצו לחזור על הביצועים מסילברסטון ולהוכיח שהם באמת הקבוצה הרביעית כרגע מבחינת ביצועים. מקלארן שמו את כל הביצים בסל ההונגרי וצפוי להם בוודאי מירוץ בעייתי משהו בספא. השלדה וההצמדה טובות, אם כי היעילות האווירודינמית לא ברורה בגלל הביצועים החלשים בתחום הכוח מצד הונדה. בוודאי שהתוצאות מהונגריה יהיו בגדר נס עבורם בספא. 
 
האס וגרוסז'אן עשויים להיות הסוס השחור בספא. שוב, הכל תלוי ביכולת לכוונן את המכונית והבלמים הבעייתיים, אבל גרוסז'אן בעל ניסיון רב בספא (לא כולו טוב) ויש לי תחושה שזה עשוי להתממש הפעם. לעומת זאת, טורו רוסו גם אמורים להיות חזק במרכז השדה, אבל נראה לי לאור. מירוצים. שנה, שהמכונית סובלת מיעילות אווירודינמית נחותה. 
 
פרספקטיבה היסטורית
 
ספא הוא אחד המסלולים הוותיקים בפורמולה 1, כאשר המירוצים עליו החלו כבר בתחילת שנות העשרים בסגנון סגירת משולש כבישים ציבוריים ויצירת מסלול. הרחבתי בהכנה למירוץ בשנה שעברה, על תוואי המסלול המקורי הסופר מסוכן וכיצד המסלול בספא התחרה במסלול של ריימס בצרפת על המהירות הממוצעת המהירה ביותר והתחרה בנורבורגרינג מבחינת הקטלניות. צריך להבין שבתחילת המאה העשרים ובוודאי שלאחר מלה״ע הראשונה והשנייה, היחס למוות על המסלול של נהגים ואפילו צופים היה שונה. האסון הכבד של לה מאן 55 שינה את היחס לגבי בטיחות הצופים, אך לא הנהגים. ספא היה קטלני כמו הרינג כי שניהם סופר מהירים, צרים, עם שינויי גובה באקסטרים ועם עצים, גדרות תיל ומבנים (בספא) בצידי המסלול במקרה והנהג טעה או אם קרתה תקלה.
 
ראו את הסרט המצויין על המירוץ של 55 בספא
 
 
השינוי ביחס לבטיחות הנהגים החל בספא 66. הזינוק למירוץ זה בספא (כמו גם למירוצים אחרים) צולם עבור הסרט ״גראנד פרי״ המפורסם ומה שקרה על המסלול עלה על הדימיון של טובי התסריטאים. ברגע שהמובילים הגיעו לישורת מאסטה הם נכנסו בשיא המהירות לשבר ענן כאשר המכוניות על צמיגים רגילים. מסוק שליווה את המכוניות צילם את הקטסטרופה בפנייה הסופר מהירה (מעל 200 קמ״ש) של מאסטה. בין הנפגעים היה ג׳קי סטיוארט שעף מהמסלול ונתקע הפוך ולכוד במכונית בזמן שהדלק מטפטף עליו ושורף את פצעיו. האירוע הזה גרם לסטיוארט לפתוח בקמפיין להגברת הבטיחות שהביא בסופו של דבר לסוף דרכם של המסלולים העתיקים ולשיפור אמצעי הבטיחות והעזרה הרפואית.
 
ב-1970 נערך הגראנד פרי האחרון בספא המקורי והסבב עבר למסלולים מודרניים יותר בבלגיה, אבל האהבה למסלול בספא החזירה אותו בגרסה המודרנית והמוכרת בשנת 83 ומיד הוא הפך למסלול האהוב על הנהגים, או כמו שסנה תהה, כיצד ייתכן שמקבלים אותו ניקוד עבור מירוץ בהונגרורינג ובספא.
 
המסלול המודרני הצליח במידה רבה לשמר את האופי של המסלול העתיק. הפניות הסופר מהירות באו-רוז׳-ראדיליו ושתי הבלאנשימו נשמרו ואליהן נוספו פניות מהירות חדשות ובראשן פואון הסופר מהירה בירידה. אלמנט קריטי נוסף שנותר הוא שילוב שינויי הגובה ופני השטח במסלול. זה לא איזה מסלול מלאכותי שבנו באמצע המדבר או בשטח נטוש. המסלול הארוך יחד עם המיקום בארדנים (ממש באיזור זה התרחשה מתקפת הנגד של הגרמנים ו״קרב הבליטה״ המפורסם במלה״ע השנייה) מבטיח תנאי מזג אוויר משתנים ולעיתים תנאים שונים באותו הזמן במקומות שונים על המסלול. לסיום אפנה אתכם לתמונה מעניינת שמצאתי באינטרנט של פניית או-רוג׳ המקורית לפני שנסללה העלייה של הראדיליו ב-1939.
 

(צילום: Getty)

 
עדיין מבולבל כדאי שתדבר עם יועץ רכב!
עדיין מבולבל כדאי שתדבר עם יועץ רכב!
מתלבט איזה רכב לקנות?כדאי שתדבר עם יועצי הרכבים שלנו!

השאר פרטים ויועץ רכב יחזור אלייך בחינם

עוד כתבות שעשויות לעניין אותך

תכנית 62
ארטילריה כבדה: מבחן דרכים ראשון ללקסוס LC500, עולם הרכב תכנית 62
תערוכת פרנקפורט יצאה לדרך
ב.מ.וו X7 חושפת דגם קונספט לשבעה נוסעים, עולם הרכב תוכנית 61
עולם הרכב תוכנית 60: ארבעה סיפורים מוטורים מהארץ מהעולם
מפסטיבל האופנועים דרך ה-S קלאס עד הקרב בין מאיר טפירו לרז זהבי
לקסוס LC500: סוגרת או לא סוגרת סקאלה?  בדקנו⁠⁠⁠⁠
לקסוס LC500: סוגרת או לא סוגרת סקאלה?  בדקנו⁠⁠⁠⁠
 שומרת על פאסון: פורשה קאיין החדשה
הפורשה קאיין 2019 עוברת מקצה שיפורים שהופכים אותה לטובה מתמיד, תוכנית 59
 תוך חצי שנה מירוץ אספלט חוקי למהדרין בישראל
 תוך חצי שנה מירוץ אספלט חוקי למהדרין בישראל, עולם הרכב תכנית 58
עולם הרכב מהדורה 57
רדבול פלוגטאג עושה את פיטסבורג, עולם הרכב תכנית 57
צפו: פולקסוואגן T-Roc, גולף על עקבים
צפו: פולקסוואגן T-Roc, גולף על עקבים, עולם הרכב תכנית 56
על כבישי ישראל: הלקסוס המפוארת בעולם
הלקסוס LC500 שנחתה בישראל נחשבת לחוד החנית של לקסוס, תוכנית 55
פניני וקופמן ראש בראש, נסיעת מבחן במרצדס E קבריו וקורס רכיבת שטח שאסור לכם לפספס
פניני וקופמן ראש בראש, נסיעת מבחן במרצדס E קבריו, תוכנית 54
מבחן ארוך טווח ליונדאי איוניק: מחצית הדרך
מבחן ארוך טווח ליונדאי איוניק: מחצית הדרך. עולם הרכב תוכנית 53
עולם הרכב 52: נהיגה ראשונה ב- CX5 החדשה
מאזדה השיקה בישראל את הדור השני של ה-CX5, עולם הרכב תכנית 52
עולם הרכב תוכנית 51
קדחת הג'יפונים נמשכת והפעם עם סיאט, יגואר חושפת את המכונית החזקה שלה
חגיגה מוטורית בכרמיאל
חגיגה מוטורית בכרמיאל
עולם הרכב תוכנית 50
העיר כרמיאל חוגגת פסטיבל, חווית ראלי בסקודה פאביה WRC R5 ועוד.. תוכנית 50
שוק היד השניה, תמונת מצב
כיצד הזינוק במכירות המכוניות החדשות השפיעה על השוק? עולם הרכב תוכנית 49
עולם הרכב - תוכנית 48
סובארו תנסה לנפץ את המסלול עם דגם נדיר, אאודי חושפת 8A חדשה, תוכנית 48
הסקודה קודיאק נחת בישראל
הסקודה קודיאק נחת בישראל וצפוי לטרוף את הקלפים, עולם הרכב תוכנית 47 
צפו: ספינת הדגל של אלפא רומאו בישראל
ספינת הדגל של אלפא רומאו בישראל, כך תתחרה הסטלביו באריות מאירופה
מאחורי הקלעים של הפורמולה 1 לקראת מונקו
מאחורי הקלעים של הפורמולה 1 לקראת מונקו
כך הפכה ישראל למעצמת רכב
ארץ ישראל הפכה בשנים האחרונות למעצמת סייבר בתחום הרכב, צפו 
עולם הרכב תכנית 44
לקט הכתבות הכי מרתקות מעולם הרכב - עולם הרכב תכנית 44
אקזוטיקה על כבישי ישראל
למבורגיני הורקאן מפלסת את דרכה על כבישי ישראל ועוד.. עולם הרכב - תכנית 43
עולם הרכב תוכנית 42
הטריו מגרמניה מתנפל על סין, סקודה מציירת קווים לעתיד- עולם הרכב תכנית 42
עולם הרכב תכנית 41 - כשמשה רבנו קיבל עזרה לא צפויה בדרך למעמד הר סיני
עולם הרכב תכנית 41 - כשמשה רבנו קיבל עזרה לא צפויה בדרך למעמד הר סיני
סובארו אימפרזה WRX STI החדשה חורכת את האספלט
סובארו אימפרזה WRX STI החדשה חורכת את האספלט - עולם הרכב תכנית 40
צפו בתכנית המלאה: עולם הרכב מס' 39
צפו בתכנית המלאה: עולם הרכב מס' 39
בי ג'יי בולדווין חורך את הרשת ואת הוואנה
בי ג'יי בולדווין חורך את הרשת ואת הוואנה, צפו
B.M.W M760Li xDrive טסה על הכביש בארה"ב, סיאט לאון קופרה 2017  בספרד, הוולוו S60 פולסטאר
B.M.W M760Li טסה על הכביש בארה"ב, הוולוו פולסטאר - "עולם הרכב" תכנית 38
"מרץ המשוגע": מתקפת דגמים חדשים בישראל
"מרץ המשוגע": מתקפת דגמים חדשים בישראל - "עולם הרכב" תכנית 37
צפו: המדריך המלא של תערוכת ז'נבה
צפו: המדריך המלא של תערוכת ז'נבה, "עולם הרכב" - תכנית 36
גשם של דגמים חדשים נחת בישראל
גשם של דגמים חדשים נחת בישראל - "עולם הרכב" תכנית 35
הנשק החדש של טויוטה בנסיעת מבחן ועוד - "עולם הרכב" תכנית 34
הנשק החדש של טויוטה בנסיעת מבחן ועוד - "עולם הרכב" תכנית 34
האם שוק הרכב נכנס לבועת מימון? "עולם הרכב" - תכנית 33
האם שוק הרכב נכנס לבועת מימון? "עולם הרכב" - תכנית 33
עולם הרכב תכנית 31
ה-330E הירוקה של ב.מ.וו, וצוות הרכב של ערוץ הספורט בודק את הסקודה קודיאק
צפו: אגרת הרישוי השנתית היא חזירות? "עולם הרכב" - תכנית 30
צפו: אגרת הרישוי השנתית היא חזירות? "עולם הרכב" - תכנית 30
מכת מדינה: גידול של 25% באירועי גניבות הרכב בישראל, עולם הרכב תוכנית 29
מכת מדינה: גידול של 25% באירועי גניבות הרכב בישראל, עולם הרכב תוכנית 29
צפו: "עולם הרכב" תוכנית 28
צפו: "עולם הרכב" תוכנית 28
צפו: הפתעות במחירוני 2017 - "עולם הרכב" תכנית 27
צפו: הפתעות במחירוני 2017 - "עולם הרכב" תכנית 27
תאונות הדרכים: מה כולם מפספסים?
תאונות הדרכים: מה כולם מפספסים? - "עולם הרכב" תכנית 26
החטא ועונשו: רק רצה לעשות מעשה טוב וזה מה שקרה
החטא ועונשו: רק רצה לעשות מעשה טוב וזה מה שקרה
מסיבת השלג של קן בלוק והפורד ראפוטר החדש
מסיבת השלג של קן בלוק והפורד ראפוטר החדש
ברוכה הבאה: מעל 150 אלפא רומאו ג'וליה נחתו בישראל
ברוכה הבאה: מעל 150 אלפא רומאו ג'וליה נחתו בישראל - תכנית 25
מסחטת כסף חדשה? צפו בתוכנית "עולם הרכב"
מסחטת כסף חדשה? צפו בתוכנית "עולם הרכב"
באתי, ראיתי, ניצחתי: ישראלים חסרי גבולות
באתי, ראיתי, ניצחתי: ישראלים חסרי גבולות. צפו בראיון הבלעדי
צפו: עולם הרכב, תוכנית מספר 23
צפו: עולם הרכב, תוכנית מספר 23 
הפלישה הסינית לגרמניה: NIO EP9 עושה את הנורדשלייפה
גם הסינים מסמנים את טסלה ומציגים טכנולוגיה חשמלית שתוביל לדגמים עממים
נהיגה ראשונה: אבארט 124 ספיידר
נהיגה ראשונה: אבארט 124 ספיידר
דגמי 2017 כבר כאן: צפו בתוכנית עולם הרכב
תכנית 22 - שוק הרכב המקומי נערך לשנה החדשה
צפו במבחן דרכים ראשון לטויוטה C-HR
להיט מכירות חדש? טויוטה C-HR במבחן דרכים ראשון
כך תראה השיירה הנשיאותית החדשה?
המכונית הנשיאותית הבאה? במאי הסרטים ההוליוודיים, ניל בלומפקאמפ, הציע רעיונות
100 קמ"ש ב-4.7 שניות: וולוו מפציצה
תכנית 18 - 100 קמ"ש ב-4.7 שניות: וולוו מפציצה
המפכה הירוקה בישראל יוצאת לדרך - תכנית 17
תכנית 17 - המפכה הירוקה בישראל יוצאת לדרך
תכנית הבכורה של "עולם הרכב"
תכנית 1 - התכנית שתעשה לכם סדר בעולם הרכב עם שלל החידושים ועוד..
עולם הרכב, 23.06.16
תכנית 2 - הכרות עם מאזדה הגדולה והמפוארת>
עולם הרכב, 30.06.16
תכנית 3 - פורשה מציגה את הפנמרה החדשה>
עולם הרכב, 07.07.16
תכנית 4 - לקסוס RC נוחתת בישראל, אסטון מרטין ורד בול חושפות היפר מכונית
עולם הרכב, 14.07.16
תכנית 5 - התכנית המלאה של עולם הרכב
עולם הרכב, 21.07.16
תכנית 6 - האם בקרוב נטעין את הרכבים שלנו, לנד רובר מציגה מערכת חדישה...
עולם הרכב, 28.07.16
תכנית 7 - ניסן והג'וק החדש, טסלה מנמיכה ציפיות ועוד...
עולם הרכב, 04.08.16
תכנית 8 - על שיטת ה 0 קמ"ש, עליית מחיר הביטוח של האופנועים ועוד...
עולם הרכב, 25.08.16
תכנית 9 - מה קורה כשמעבר חציה הופכת למוקש בטיחות? 
עולם הרכב, 01.09.16
תכנית 10 - השקת פורש פנמרה החדשה, והאם ה-RX9 של מזדה תגיע לפס הייצור?
עולם הרכב, 08.09.16
תכנית 11 - לראשונה על המסך, מבחר מבחני דרכים של מגזין "עולם הרכב"
אלפא רומיאו ג'וליה נחתה בישראל
תכנית 12 - אלפה רומיאו ג'וליה נחתה בישראל, מה הם הדרכים לקנות מכונית חדשה? 
עולם הרכב, התכנית המלאה (14)
תכנית 14 - נסיעה ראשונה על האסטון מרטין DB11
רנו טווינגו כאן: עולם הרכב, תכנית 15
תכנית 15 - והפעם רנו טווינגו על הפרק, לאחר שחזרה שוב לישראל.
ב.מ.וו מסירה את הגג: תכנית 16
תכנית 16 - ב.מ.וו מסירה את הגג

מתלבט איזה רכב לקנות? כדאי שתדבר עם יועצי הרכבים שלנו

השאר פרטים ויועץ רכב יחזור אליך בחינם

קטלוג רכב

פורד אדג'

חוות דעת - פורד אדג' הוא הקרוסאובר של ה... מידע נוסף >

הונדה CRV

חוות דעת - הונדה CRV הוא הקרוסאובר הקומפקטי... מידע נוסף >

סקודה סיטיגו

חוות דעת - סקודה סיטיגו היא מכונית עירונית... מידע נוסף >

סיטרואן C4

חוות דעת - סיטרואן C4 היא המשפחתית הקומפקטי... מידע נוסף >