סגור

היא, הוא, אני והבוס: 7 ימים בגן עדן אלפיני

שבעה ימים באלפים, 1500 ק"מ בכבישים היפים בעולם, ליטרים רבים של קפה, הרבה פיצה ופולקלור מקומי. הטיול שאתם חייבים לעצמכם, ותתפלאו, הוא לא כזה יקר

  • כפיר כשריאן

  • 04.11.2017

(צילום: כפיר כשריאן)

 
באופן לא מוסבר היחס בין הגיל לגודל המזוודה עומדים ביחס הפוך, ככל שגילך צעיר יותר גודל המזווה שתארוז (יארזו עבורך) תהיה יותר גדולה ומלאה באין ספור פריטים המתאימים לכל מעלה ומעלה. זקן? קח טישרט, סווטשרט, מכנס אחד, זוג כפכפים ואתה מוכן להוריקן או לסהרה.
 
כך מצאתי את עצמי יוצא לנסיעה בת שבוע לאלפים עם שלוש מזוודות ענק, תיקים, תתי תיקים, אישה אהובה ועולל בין 4 חודשים שהתחנן לראות את מעבר הסטלביו ועוד כמה מנופיו המוריקים של רכס האלפים בטיול שייחרט בזכרוננו ונשמתנו. טיול שנבנה בקפידה וכולל כמה מהמקומות היפים שיש לאלפים להציע בעיקר בצידו האיטלקי של רכס ההרים. היו מי שהגדירו אותנו, משוגעים/אמיצים/ לא שפויים. לתזז עולל בין 4 חודשים ו-7 ימים בתוך מכונית ובטמפרטורות שמשתנות כל הזמן? מודה כולכם צודקים. אך למרות זאת, היינו, נהנו מכל שניה ואפילו חזרנו לספר את הסיפור. המעז מנצח.
 
האלפים: קחו אוויר צח
רכס הרי האלפים חוצה את מרכז אירופה ממזרח למערב, הוא מתחיל במזרח בסלובניה חוצה את אוסטריה, איטליה, שוויץ וגרמניה ומסתיים בצרפת שבמערב. הר המון בלאן המתנשא לגובה של 4,810 מטרים מעל גובה פני הים נחשב לגבוה בשרשרת ההרים המקושטת בפסגות מושלגות בכל ימות השנה. בין הפסגות בעמקים ובגאיות נוצרים קרחוני ענק שבהפשרתם שומרים על זרימת הנחלים המזינה מפלים, טבע ירוק ואת בעלי החיים בתוך היערות. האלפים ידועים בין השאר גם באלפי אגמים טבעיים בגדלים שונים כשאגם ציריך ואגם ז'נבה הם מהגדולים ברכס ההרים אך הקסם נמצא דווקא במאות אגמים קטנים הנחשפים מעבר לכל פניה בצבעי טורקיז או כחול הרבה תלוי בעננות, ובמזג אוויר.
 
רכס ההרים מהווה גבול טבעי אך לא בהכרח רק בין מדינות אלא גם בין תרבויות. בין האקלים הים תיכוני של איטליה לאקלים הצונן של גרמניה ושכנותיה, בין הטמפרמנט האיטלקי החם האמוציונלי לזה הגרמני הקריר והרציונלי, בין הפרצלים הפריכים בטעם גן עדן של באווריה לבין האספרסו, הגלידות והפיצה הדקיקה המשובחת של איטליה. 
אחת המתנות שהטבע העניק לחובבי הנהיגה והטבע הם מעברי ההרים הנמצאים בשפע ברכס ההרים האלפיני. עמקים וגאיות שמחברים בין אזורים המישוריים, מאפשרים מעבר וחצייה של שרשרת ההרים. הם מאופיינים בטיפוס לגובה רב וירידה חדה בכבישים מתפתלים כשהטמפרטורות משתנות בעשרות מעלות בזמן קצר מאוד, כך גם הנוף שהופך מירוק עז ללבן צחור, תלוי בעונה.
 
הבוס: יוצאים לדרך
שדה התעופה של מינכן אף פעם לא היה אהוב עלי, הסדרי הביטחון השמורים רק לנו הישראלים מביאים אותנו לטרמינל F, טרמינל צדדי ומבודד. מסימני ההיכר שלו, משוריין שמלווה את מטוס אל על עד לשער, שוטרים גרמנים בגובה 2 מטרים חמושים עם אצבע על ההדק וניידות מחוץ למתחם.
 
חצי שעה של נסיעה במונית מובילה אותנו לנקודת איסוף הרכב שיהפוך לביתנו לשבוע הקרוב באחד מהטיולים היפים שידענו. ה-BMW X5e  בגרסת פלגאין המכונה גם "הבוס" נבחר למשימה. הוא גדול ומרווח, מסוגל להכיל את כל הציוד ואף מעבר, המנוע ההיברידי חסכוני ונוחות הנסיעה חסרת פשרות ומתאימה לתוואי הנסיעה המשתנה הנע בין טיסה בגובה נמוך באוטובאן הגרמני בנוחות רבה לבין נהיגה דינאמית עם מצבי ספורט פלוס בכבישים המתפתלים שיזדמנו לנו במהלך הימים שיגיעו. גם מערכות הבטיחות המתקדמות לצד כל הפינוקים הכריעו שהבוס הוא ולא אחר יתאים למשימתנו. 
 
ברצל וקפה חובה
שעה וחצי נהיגה בתוך גרמניה מביאה אותנו לאוסטריה. רגע לפני הגבול האוסטרי עצירה לקפה וברצל, החתלה, הנקה ומה שבניהם. מתחם העצירה ענקי וכולל מסעדות בתי קפה, שירותים נקיים להפליא ואפילו עמדת החתלה המציעה את כל הציוד הנחוץ בחינם במקרה ונתקעתם בלי. הקופאית שואלת בנימוס "נוסעים לאוסטריה? אתם צריכים לשלם אגרת כבישים מהירים" נשמע הגיוני, את המדבקה שעלתה 8 יורו הדבקתי בגאווה בצד שמאל של השמשה כאילו הייתה מדבקה של יחידה מובחרת בצ.ה.ל. 
בירידה מכביש האגרה האוסטרי אני לוקח את הנתיב של מעבר חופשי, הרי יש לי מדבקה. מצלמה שתפקידה לזהות את המדבקה לא משתפת פעולה ומפנה אותי לתא התשלום בתוכו יושב אוסטרי קר כקרח ומיואש מהמקצוע שבחר. אני מציג לו בגאווה את המדבקה שלי, הוא מצידו, שולח אלי מבט מקפיא ומיואש גם יחד ומדקלם את המשפט היחיד שאמר כל היום "ניין אויירו" (תשעה יורו) אני מחייך אליו עם כל השיניים, "לא לא לא, כנראה לא הבנת" ומצביע שוב על המדבקה, הוא אפילו לא מביט אלי וחוזר שוב ושוב על אותו המשפט תוך התעלמות מהפנטומימה שלי. ניין אויירו!!! הוא מצווה שוב ושוב במבטא שוורצנייגרי גרוני עמוק.
 
שלוש שעות של נסיעה על כבישים מהירים ומערכת הניווט המוקרנת על השמשה דרך התצוגה העלית מסמנת לי לרדת מהכביש לכבישים צדדיים יש! היעד, עיירת הסקי קנזי ((Canazei הנמצאת בגובה 1450 מ' ובסביבתה כמה מהמקומות היפים באזור. המסלול שבחרנו הוא מעגלי, הוא כולל בין השאר את הר המורמלדה המגיע לגובה של 3,343 מ', טיפוס אל הפסגה מתאפשר רק בעזרת רכבל. אחד הדברים המגניבים במערכת המולטימדיה של הבוס אותו אפשר לגלות רק במקומות כמו אירופה זה שלא משנה היכן אתה נמצא, תמיד 25 תחנות הרדיו עם הקליטה הטובה ביותר ישמרו בזיכרון, כך שתמיד יש משהו מעניין לשמוע. 
 
 
בדרך לקנזי עוברים בסלע פאס

(צילום: כפיר כשריאן)

כבישי נהיגה חלומיים

(צילום: כפיר כשריאן)

 
הדרך לקינזי  עוברת דרך מעבר סלה (sela pass). בפסגה, המעבר מגיע לגובה של 2218 מטרים,  בעונת החורף הוא מושלג ומלא בגולשי סקי. מד הטמפרטורה מעיד על טיפוס חד כשהמספרים צונחים בכל כמה דקות בודדות, הבוס נע בנינוחות על הכביש שהולך ומשתבש, השלג וכמות המשקעים שיורדים בכל שנה באזור לא מרחמים על פיסת האספלט המחורצת. מסביב לבוס שמתנהל על הכביש המפותל כמבוגר האחראי נעות מכוניות ספורט קטנטנות ו"פזיזות" עם מושבים בגובה האספלט נופחות גזי פליטה מחלקן האחורי, כל קטע ישורת מהווה הזדמנות עקיפה עבורם אותה הם מנצלים וחולפים על פנינו כמו דבורים בדרך לכוורת. פניה רודפת פניה והקצב עולה. אני מתלבט בין נהיגה דינאמית פלוס או נהיגה רגועה לצפייה בנוף? הנוף ניצח, לפחות בינתיים. עצירה בפסגה חושפת את עמק מדהים מוקף הרים טובלים בירוק עד. במרכז Fascia Valley נמצאת קנזי, שנראית ממרומי ההר כמו נקודה קטנה. מחוץ למכונית המחוממת שוררת טמפרטורה של 3 מעלות והרוח גורמת לזה להרגיש הרבה פחות, סלפי משפחתי ויורדים ללינת הלילה
 
דברים לא רשמיים שצריך לדעת על צפון איטליה
1. הסייסטה קודמת לכל, כלומר, בין השעה 14:00 ל 18:30 המסעדות הופכות לפאבים ולא מוכרות מזון אלא רק כריכונים. רעבים? תחכו לשעה 18:30. 
2. ככל שהעיירה קטנה יותר כך הסיכוי למצוא מזון אחרי שעת "העוצר" הולך ומצטמצם וחשוב להצטייד במזון מבעוד מועד אם אתם מיטיבי לסת. 
3. אפשרויות הלינה גדולות ומגוונות, ניתן למצוא מלון דירות במחיר זול של החל מ-55 יורו ללילה עם מטבח מאובזר ועד למלונות יוקרה במחיר של 300 יורו לילה שם יעשו עבורכם את כל העבודה. 
4. תשאלו איטלקי היכן הסופרמרקט הוא לא יבין מה אתה רוצה. לצלילי המילה סופרמרקטו הוא יחייך ויכווין אתכם בידיים. בקיצור תוסיפו לכל סיום מילה את צמד האותיות "טו"
5. האיטלקים לא חזקים באנגלית, אבל רובם ינסו להבין את שאלתכם 
6. רק באיטליה המלצר יגיש לך תפריט באיטלקית, יספר לך שזה אנגלית ויכעס עליך שאתה לא מבין מה כתוב
7. בעבור מנה עלובה של סלט שמחירה בארץ 10 שקלים שילמנו 12 יורו בכפר קטן 
8. מספר הפיצריות, ואתרי הסקי באיטליה גדול מהאוכלוסייה
9. אחרי 9 כוסות אספרסו ביום קשה להירדם בלילה אבל הנהיגה הרבה יותר מהנה (זה גם עולה יורו וחצי, לא תשתו?)
10. תחזית מזג האוויר באלפים היא המלצה בלבד. הכל יכול להשתנות בהרף עין ולכן צריך להיות מוכנים לכל מצב.
 
ויהי ערב ויהי בוקר
הבוקר הגיע, לילה חצי לבן עם תינוק בן 4 חודשים הסתיים מהר מאוד והשחר הביא אתו בוקר אלפיני עוצר נשימה, ריח ההסקה מטפס דרך הנחיריים היישר למוח ומשם לנשמה, העננים הנחים להם על צלע ההר והתאורה החיוורת יחד עם גשם קל שמזרזף קלות, אותו אנו מקבלים בכניעה ואהבה, מספקים תפאורה פנטסטית לפתיחת יום מדהים. מבית הקפה הסמוך עולים ניחוחות של קפה טרי טחון ומאפים שזה עתה יצאו מהתנור, אי אפשר לסרב ואני לוקח שניים מכל אחד, לוגם וזולל אותם בהנאה רבה. 
מהעיירה קינזי אנו יוצאים למסלול מעגלי שאורך קצת מעל שעתיים וחצי ועובר דרך כמה מהמקומות היפים בהרי הדולומיטים עם אגמים, נחלים, הרבה ירוק וכמה מכבישי הנהיגה היפים בעולם עם אספלט משובח ואוחז.
 
אחת האטרקציות על הנתיב הוא הר המרמולדה המגיע לגובה של 3,343. את המכונית מחנים למרגלותיו ומשם תטפסו מעלה בשני רכבלים שיביאו אתכם לפסגה המושלגת, שם תוכלו ליהנות מנוף ייחודי ותצפית על אחד הקרחונים האחרונים באזור ששרדו. לצערנו באותו הבוקר שרר בהר ערפל שלא אפשר לטפס, אפילו לא לתחנה הראשונה בגובה 2,752 מטרים. ככה זה באלפים, תחזית לחוד ומציאות לחוד. הנתיב ממשיך בין כפרים קטנים אחד מהם הוא סוטוגודה (Sottoguda-palue) הדומה למרבית הכפרים הקטנים באזור. הכפרים הללו מאופיינים בבתי עץ, תנועה דלילה של אנשים, כנסייה עם צריח ובראשו פעמונים שמידי פעם מפרים את הדממה והמון קולטורה איטלקית.  בתוך הכפר ישנו מסלול הליכה המתאים למשפחות עם עגלות תינוק. הוא סלול לכל אורכו, לא ארוך מידי ומי שרוצה יכול לשלם כמה יורו בודדים ולנוע על הציר ברכבת מיניאטורית המזכירה את זו שבלונה פארק. המסלול באורך של קילומטר וחצי נע במקביל לנחל זורם וצלול. אחת מפעילויות החורף במפורסמות במקום היא טיפוס על מפלי קרח הקופאים בעונת החורף.
 
מסלול הליכה משפחתי, סוטוגודה

(צילום: כפיר כשריאן)

בחורף המפל משמש קיר טיפוס על הקרח

(צילום: כפיר כשריאן)

אספלט משובח בדרך למרמולדה

(צילום: כפיר כשריאן)

di fadiaia like

(צילום: כפיר כשריאן)

 
את הסיבוב הקצר קינחנו כשאנחנו מלאים באוויר צח נסיים בבית קפה קטן בסמוך לכנסיה עם שני קינוחי פירות מעוטרים בקצפת טרייה וקפוצ'ינו. את הדרך חזרה לקינזי ללינת הלילה אנו עושים דרך מעבר ההרים פורדוי. במקום עמלים פועלים איטלקיים על יציקת עמודים לרכבל של אתר סקי המוקם באזור וחייב להיות מוכן בזמן רגע לפני שהחורף מגיע. מסוק אליו מחוברת חבית גדולה עושה מאות גיחות קצרצרות בין עשרות משאיות בטון הממתינות בחניה לבין כמה בנאים הממתינים לו בנקודת היציקה על צלע ההר, הכל מבוצע בדיוק ומיומנות ראויים להערכה.
 
קינוח מקומי עם גלידה, קצפת, ופירות יער. לא יכולנו להתאפק

(צילום: כפיר כשריאן)

 
 
מעבר ההרים סטלביו, היהלום שבכתר
מעבר ההרים סטלביו המכונה גם "פסגת שלוש השפות" נחשב לאחד ממעברי ההרים היפים והמפורסמים בעולם ובצדק. הוא ממוקם בפארק הלאומי סטלביו. כביש SS38 מוביל אל המעבר אך הוא מתחיל עשרות רבות של ק"מ לפניו, למעשה הוא מתחיל בעמק המאכלס מאות דונמים של מטעי תפוחים, לא משנה לאן מביטים הם שם, צהובים, אדומים, ירוקים, תפוחים בכל מקום. עצירה בשולי הדרך וקניית שקית תפוחים עסיסיים היישר מהחקלאי היא חובה מתגמלת. מעבר הסטלביו כולל 48 עיקולים הדוקים ואיטיים בשיפועים של בין 7-15 מעלות, פעם שמאלה ופעם ימינה ובמבט מלמעלה זה נראה כמו נחש ענק ומתפתל. בימי הקיץ המעבר מהווה מקור עליה לרגל לחובבי נהיגה גם עבור רוכבי אופנועים ואופניים. 
 
תפוחים בכל מקום, בדרך למעבר הסטלביו

(צילום: כפיר כשריאן)

מעבר הסטבליו, כמו נחש מתפתל

(צילום: כפיר כשריאן)

 
ספטמבר נחשב לחודש יבש ונטול משקעים אך אלת המזל באה לקראתנו ומגובה של 2000 מטרים החל לרדת שלג שהלך ונערם ככל שטיפסנו מעלה. המידות הנדיבות של הבוס חייבו עבודת הגה מהירה ומדויקת שכן כל התמהמהות הצריכה נסיעה לאחור, לא משהו שכייף לעשות בכבישים מהסוג הזה. התנועה הנגדית להפתעתי הייתה דלילה למדי, ואפשרה לגנוב מבטים לעמק שמתחתינו. מדי פעם מעבר לעיקול בצבצה מכונית ספורט, פעם פורשה ופעם למבורגיני נוצצת מצוידות באגזוזים רועמים ונהג עם חיוך שרק יכולתי לקנא בו. 
 
כל פניה מבין 48 הפניות הוציאה מאיתנו קריאות התפעלות, הנוף כל כך יפה ומרשים והיכולת להכיל את העוצמה ותצוגת המופת של הטבע בלתי ניתנת להכלה, מה אני עושה עם כל היופי הזה אני חושב ומנסה לצרוב את מה שנכנס דרך העיניים הישר לכספות בקצה הראש. הנחמה היחידה היא שיכולתי לחלוק אותה עם האנשים שאני אוהב. חצי שעה של פיתולים מביאה אותנו לגובה של 2,758 מטרים.
 
הפסגה דלה במכוניות ובאנשים, למעט כמה רוכבי אופנוע אמיצים על אופנועי אדוונצ'ר של BMW  וכמה מכוניות, רובן של עובדים, קשה למצוא תיירים. שעון הטמפרטורה מראה מינוס חמש אך באופן לא מוסבר ממש נעים בחוץ. חנויות מזכרות קטנות פזורות לאורך הציר ומאפשרות לרכוש מזכרות כמו צלחות, כדורי שלג ועוד אך גם ציוד רכיבה לאופניים וחולצות רכיבה. בתקופת הקיץ במעבר עוברת תחרות האופניים "ג'ירו ד'איטליה" הנחשבת מתאימה גם לחובבים וגם למקצוענים. אגב, בין החודשים נובמבר עד מאי המעבר סגור עקב שלגים.
 
המסעדה במקום מהווה עבורנו מקלט מפתיתי השלג  הדקיקים, במקום שלוש עובדות איטלקיות חביבות שמגיעות בכל בוקר לעבודה באחד מכבישי הנהיגה היפים בעולם, אני בטוח שהן יכולות כבר לעשות את הדרך בעיניים עצומות. הצ'ארמר הישראלי בן ארבעת החודשים זכה לקבלת פנים חמה עד לוהטת מהשלישייה הנפעמת שכאילו לא ראתה תינוק מזה כמה חודשים "במיבינו יזראלי" הן קוראות לעברו, הוא מצידו נהנה מההתעניינות, משתף פעולה ומחייך ואני מנצל את ההזדמנות לקבל פס של 15 דקות ולצפות בסיום מירוץ הפורמולה 1. הבמבינו הישראלי כבש את פסגת הסטלביו והופך להיות הישראלי הצעיר ביותר שטיפס את ההר (אלא אם תוכיחו אחרת, מוזמנים לכסח אותי בטוקבקים) 
 
במבינו יזראלי כובש את הסטלביו

(צילום: כפיר כשריאן)

 
ממשיכים לירידה המערבית של מעבר הסטלביו, וממעבר אחד אנו פונים ימינה למעבר אחר שיוביל אותנו לתוך שוויץ, מעבר אומבראיל (umbrail). בצידי הדרכים קבוצות קטנות של גולשי סקי המתאמנות בכל מיני תחומי ספורט שלג שאנחנו הישראלים אפילו לא מסוגלים לבטא ומהר מאוד אנחנו מוצאים עצמנו בודדים במעבר המתפתל, הלבן, והפראי. שעה שלמה של נסיעה ואין נפש חיה. מסביב מפלים וטבע שלקוח מהאגדות והאפשרות לעבור להנעה חשמלית וחרישית למרחק של כמה עשרות ק"מ מעצימה את החיבור לטבע. התגמול מגיע מהר כשעופר קטן חוצה באיטיות את הכביש ומעניק לנו הצצה נדירה למה שמסתתר בין העצים והמפלים.  
 
החלק המערבי של מעבר הסטלביו בדרך לשוויץ

(צילום: כפיר כשריאן)

ארץ הכבישים, הנופים והאגמים

(צילום: כפיר כשריאן)

אחד ממעברי ההרים הרבים באלפים

(צילום: כפיר כשריאן)

 
בחזרה לשוויץ
המעבר בין איטליה לשוויץ נמשך, מערכת הניווט אומרת להמשיך ישר אך האינטואיציה שלי מושכת דווקא שמאלה למעבר הגבול והחזרה לאיטליה. הגבולות בין מדינות אירופה אומנם פתוחים אך אפשר לחוש בצירים המרכזיים נוכחות משטרתית דלילה. הצד השוויצרי נראה תמיד פעיל יותר וכל מי שנכנס למדינה זוכה להצצה וחיוך ממשטרת הגבולות השוויצרית, לעומתם הצד האיטלקי נראה מנומנם שלא לומר שאנן וכל "כוחות השיטור" מעדיפים לנמנם בבוטקה המחומם. 
 
המעבר מתחת להר לה סצ'ארה (munt la schera)  נעשה בתוך מנהרה חשוכה וחד סטרית החצובה בסלע והוא מסתיים בסכר עוצמתי שמהווה גם את קו הגבול בין איטליה לשוויץ. אגם לווינו הוא אחד מהאגמים הארוכים באיטליה, הוא צר ולצידו כביש סלול היטב מהיפים שיש, בחורף הכל כאן קפוא אך כעת הצמחייה ירוקה וצבעו של האגם טורקיז. רגע לפני לווינו עצירה ב- ristoro fopel Antonio galli, מסעדה צנועה ומשפחתית, שם אנחנו אוכלים מנת פסטה בטעם אלוהי, קינוח מקומי  וממשיכים לעיירה לווינו הידועה כעיירת ספורט ונחשבת לאחת הגדולות באופן יחסי באזור. מכל עבר אפשר לראות את עשרות אתרי הסקי שהמקום מציע בימי החורף הקפואים, גן עדן לחובבי סקי. אנחנו מחליטים לחלץ עצמות ולצאת לסיבוב רגלי בין החנויות המקומיות, לקנות לימונצ'לו, גלידה ועוד כמה מזכרות. 
 
הסכר על גבול איטליה שוויץ

(צילום: כפיר כשריאן)

עצירה לקפה באגם לווינו

(צילום: כפיר כשריאן)

ברוכים הבאים ללווינו

(צילום: כפיר כשריאן)

 
את לווינגו אנחנו עוזבים מרוצים ומלאי אנרגיה, הבמבינו הטביע את חותמו גם שם בקרב המקומיים וכעת נם שנת ישרים. עולים על כביש 29 (חזרנו לשוויץ)  המוביל לסילבפנה הידועה באגם העצום שלה. בחורף האגם קפוא אך בקיץ כשהמים חמים (16 מעלות?!) האגם משמש לספורט ימי כמו גלישת קייט, חתירה בקאייקים וסאפ. מסביב לאגם ישנם כמה בתי עסק המשכירים ציוד לכל דורש. מספר ימים קודם ירד בפסגות הסמוכות שלג כבד שצבע את כל האזור בצבע לבן בוהק, אנחנו עצרנו לשם להניק את הבמבינו שקושי הנסיעה ניכר בו.
 
סילבפנה

(צילום: כפיר כשריאן)

אגם סילבפניה, מקום טוב להניק

(צילום: כפיר כשריאן)

 
הנתיב למלון טמבו, שם נעביר את הלילה האחרון באלפים,  עובר דרך מפלי אקווהפרגיה (Acquafraggia Waterfalls) מים מגובה חמישים מטרים מתנפצים על הסלעים הם הוכחה נוספת לעוצמתו של הטבע. הכניסה למקום חופשית, במקום גזלן מקומי והדרך למפל מהחניה אורכת ברגל 5 דקות לכל היותר ומתאימה להליכה עם ילדים. במקום גם שולחנות עץ וזה ללא ספק מקום מושלם לפיקניק. 
 
מפלי אקווהפרגיה

(צילום: כפיר כשריאן)

 
חומרים ממנו עשויים ספרי מתח
כל מי שמטייל באופן עצמאי באירופה יודע שההרפתקה נמצאת לא פעם במקומות שמערכת הניווט הולכת לאיבוד, פוגשים כפרים נידחים, כפריים מוזרים ולפעמים טועמים מאכלים עם שמות לא ברורים, הרפתקה. מערכת הניווט מבשרת לי שפספסתי את הפניה, ממתין מספר שניות ודרך חליפית מוצעת וכזו שמאריכה את המרחק בעוד כמה ק"מ בודדים בלבד, נשמע הגיוני, ממשיכים. הדקות חולפות להן, והכביש נהפך צר, התנועה דלילה, פסי הקליטה בנייד הולכים ומתמעטים ואפילו קליטת הרדיו מתפיידת לאיטה. 
 
אני מביט במערכת הניווט, מגרד בראש ותוהה אם אני עדיין בדרך? כל החושים אומרים לי שאני לא בכיוון אך מערכת הניווט ממשיכה לסגור טווח ומבחינתה עסקים כרגיל. ממשיכים לטפס על צלע ההר, יציאה מהיער לחלק האלפיני מגלה עיירה נטושה. מרבית הבתים בנויים מאבן מקומית והגגות עשויים ציפחה אופיינית לגבהים הללו וכשדרך האספלט הרעועה מסתיימת ודרך הכורכר מתחילה אני מבין שמשהו לא הגיוני אך מוכן לזרום עם ההרפתקה עוד קצת. אני שולח מבט חטוף לשורת המושבים השנייה של הרכב לקבלת אישור ממנהלת הטיול וממשיכים, אגב מערכת הניווט מורה על 1.5 ק"מ ליעד. 10 דקות של נהיגה בשביל כורכר מביאה אותנו אל מפתנו של נחל קטן, שאותו מערכת הניווט מבקשת שאחצה. בסמוך לנקודת החציה נמצא גישרון הולכי רגל, מבחינתי זהו אישור שיש חיים בקרבת מקום. הנחל רדוד למדי והעובדה שיש לי הנעה כפולה + בדיקה ויזואלית מחזקת את ההחלטה שאפשר לחצות בבטחה. כלל האצבע הבטיחותי שלי היה שלא לעבור מכשול שלא אוכל לחזור ממנו בקלות וגם שאתן לכל ההרפתקה להמשך עד שעה לכל היותר לפני רדת הלילה. הבוס חצה את הנחל בקלילות, נסיעה בת 10 דקות בתוך שביל רטוב במעבה היער מביאה אותנו אל  מדרון סקי ירקרק, למרגלותיו במרחק 500 מטרים עומד המלון, בהחלט אנחת רווחה, עכשיו רק צריך לרדת בזהירות את המדרון החלקלק והבוגדני.
 
לחצות או לא לחצות זו השאלה

(צילום: כפיר כשריאן)

הדרך למלון טמבו עוברים בנחל

(צילום: כפיר כשריאן)

המידרון החלקלק

(צילום: כפיר כשריאן)

 
מלון טמבו ממוקם בעיירת סקי שנחשבת לעיירה נטושה להחריד אם באתם שלא בעונה (למה בחרנו את המלון הזה? שאלה שגם אנחנו לא יודעים לענות עליה), במקום גרים כמה עשרות אנשים בלבד ששומרים על הגחלת ותפעול בתי המלון. הזוג שמנהל את מלון טמבו מקבל את פנינו בחום ובחיוך, הוא גולש סקי בעבר, עתיר גביעים המרוכזים מאחורי ויטרינת זכוכית ממורקת בלובי המלון והיא שם לצידו, עוזרת לו לנהל הכל. מבט ימינה ושמאלה ואין איש, החניון ריק ורק כמה כבשים ועיזים בחוץ מפרים את השקט "אתם לבד במלון היום" הוא מחייך אלי. מאוחר יותר הגיע רוכב אופנוע גרמני נוסף שהכפיל את מספר חדרי השוהים במלון. באותו רגע לא יכולתי שלא לחשוב על אחד מספריו של רם אורן. מלון מבודד, זוג ישראלים עם ילד שהלכו קצת לאיבוד, רוכב אופנוע גרמני, זוג איטלקי באמצע שנות הארבעים בלי ילדים, עיירת רפאים וכמה מקומיים מוזרים. אם זה לא חומר לספר מתח אני לא יודע מה כן. בבוקר עוד גילינו שהדלתות לא ננעלות בטריקה וכל הלילה ישנו עם דלת פתוחה... בררר. 
 
בודדים במלון טמבו

(צילום: כפיר כשריאן)

 
בדרך הביתה
בימים הבאים נחצה עוד כמה ממעברי ההרים היפים בעולם, נישן לילה בליכטנשטיין וננסה להבין מי צריך את הנסיכות הלא מועילה/לא מזיקה הזו ולאן נעלמו תושביה. נחפש שקעי טעינה לבוס ההיברידי ללא הצלחה ונשלם לנהג המונית סכום מופרך של 50 יורו על נסיעה קצרה לשדה התעופה, אבל למי אכפת, זה היה שווה את זה. 
 
בלינק המצורף תמצאו קישור למסלול המלא שלנו מגוגל מפות, תוכלו לקחת אותו כמו שהוא וליהנות ממסלול מגוון או להכניס בו שינויים כראות עינכם. עלות טיול שכזה נאמד בכ-12,000 ₪ לזוג פלוס תינוק (חודש ספטמבר נחשב באזור מחוץ לעונה). המחיר כולל מלונות, השכרת מכונית סטנדרטית, דלק, מזון, מסעדות וכל מיני צ'ופרים (לא כולל שופינג!) ניתן לשפר את החוויה עם בתי מלון יקרים יותר ומכונית יותר מפנקת אך באמת שאין צורך. 
 
 
עדיין מבולבל כדאי שתדבר עם יועץ רכב!
עדיין מבולבל כדאי שתדבר עם יועץ רכב!
מתלבט איזה רכב לקנות?כדאי שתדבר עם יועצי הרכבים שלנו!

השאר פרטים ויועץ רכב יחזור אלייך בחינם

עוד כתבות שעשויות לעניין אותך

סובארו VX 2018 במבחן דרכים
סובארו VX 2018 במבחן דרכים, עולם הרכב תוכנית 76
צפו: סנטמטרים בודדים מתאונה קטלנית
צפו: סנטמטרים בודדים מתאונה קטלנית
פרוייקט צמיג: מה מסתתר מאחורי האותיות הקטנות?
פרוייקט צמיג: מה מסתתר מאחורי האותיות הקטנות?
תכנית 75
מיצובישי קוראת תיגר על פלח הג'פונים עם אקליפס קרוס, עולם הרכב תוכנית 75
תחילת המבול
יבואני הרכב לא מחכים וכבר מציגים את הדגמים לשנת 2018 – עולם הרכב תוכנית 73
צפו: עולם הרכב, מהדורה 71
למבורגיני אורוס, נסיעה על אאודיRS5, מבחן ראשון למתחרה של ה- Tmax ועוד
המכונית החשובה ביותר של סקודה במבחן דרכים, צפו
המכונית החשובה ביותר של סקודה במבחן דרכים, עולם הרכב - תכנית 70
הוולוו S90 T8, הטכנולוגית בעולם נחתה בישראל
הוולוו S90 T8, הטכנולוגית נחתה בישראל אוסף נדיר של מכוניות בקניון, תוכנית 69
עלילות פרארי בארץ הקודש, הסיפור האמיתי
הקשר בין סוג הצמיג לחיסכון בדלק? גולף R עם חבילת ביצועים חדשה, תכנית 68
תכנית 62
ארטילריה כבדה: מבחן דרכים ראשון ללקסוס LC500, עולם הרכב תכנית 62
תערוכת פרנקפורט יצאה לדרך
ב.מ.וו X7 חושפת דגם קונספט לשבעה נוסעים, עולם הרכב תוכנית 61
עולם הרכב תוכנית 60: ארבעה סיפורים מוטורים מהארץ מהעולם
מפסטיבל האופנועים דרך ה-S קלאס עד הקרב בין מאיר טפירו לרז זהבי
לקסוס LC500: סוגרת או לא סוגרת סקאלה?  בדקנו⁠⁠⁠⁠
לקסוס LC500: סוגרת או לא סוגרת סקאלה?  בדקנו⁠⁠⁠⁠
 שומרת על פאסון: פורשה קאיין החדשה
הפורשה קאיין 2019 עוברת מקצה שיפורים שהופכים אותה לטובה מתמיד, תוכנית 59
 תוך חצי שנה מירוץ אספלט חוקי למהדרין בישראל
 תוך חצי שנה מירוץ אספלט חוקי למהדרין בישראל, עולם הרכב תכנית 58
עולם הרכב מהדורה 57
רדבול פלוגטאג עושה את פיטסבורג, עולם הרכב תכנית 57
צפו: פולקסוואגן T-Roc, גולף על עקבים
צפו: פולקסוואגן T-Roc, גולף על עקבים, עולם הרכב תכנית 56
על כבישי ישראל: הלקסוס המפוארת בעולם
הלקסוס LC500 שנחתה בישראל נחשבת לחוד החנית של לקסוס, תוכנית 55
פניני וקופמן ראש בראש, נסיעת מבחן במרצדס E קבריו וקורס רכיבת שטח שאסור לכם לפספס
פניני וקופמן ראש בראש, נסיעת מבחן במרצדס E קבריו, תוכנית 54
מבחן ארוך טווח ליונדאי איוניק: מחצית הדרך
מבחן ארוך טווח ליונדאי איוניק: מחצית הדרך. עולם הרכב תוכנית 53
עולם הרכב 52: נהיגה ראשונה ב- CX5 החדשה
מאזדה השיקה בישראל את הדור השני של ה-CX5, עולם הרכב תכנית 52
עולם הרכב תוכנית 51
קדחת הג'יפונים נמשכת והפעם עם סיאט, יגואר חושפת את המכונית החזקה שלה
חגיגה מוטורית בכרמיאל
חגיגה מוטורית בכרמיאל
עולם הרכב תוכנית 50
העיר כרמיאל חוגגת פסטיבל, חווית ראלי בסקודה פאביה WRC R5 ועוד.. תוכנית 50
שוק היד השניה, תמונת מצב
כיצד הזינוק במכירות המכוניות החדשות השפיעה על השוק? עולם הרכב תוכנית 49
עולם הרכב - תוכנית 48
סובארו תנסה לנפץ את המסלול עם דגם נדיר, אאודי חושפת 8A חדשה, תוכנית 48
הסקודה קודיאק נחת בישראל
הסקודה קודיאק נחת בישראל וצפוי לטרוף את הקלפים, עולם הרכב תוכנית 47 
צפו: ספינת הדגל של אלפא רומאו בישראל
ספינת הדגל של אלפא רומאו בישראל, כך תתחרה הסטלביו באריות מאירופה
מאחורי הקלעים של הפורמולה 1 לקראת מונקו
מאחורי הקלעים של הפורמולה 1 לקראת מונקו
כך הפכה ישראל למעצמת רכב
ארץ ישראל הפכה בשנים האחרונות למעצמת סייבר בתחום הרכב, צפו 
עולם הרכב תכנית 44
לקט הכתבות הכי מרתקות מעולם הרכב - עולם הרכב תכנית 44
אקזוטיקה על כבישי ישראל
למבורגיני הורקאן מפלסת את דרכה על כבישי ישראל ועוד.. עולם הרכב - תכנית 43
עולם הרכב תוכנית 42
הטריו מגרמניה מתנפל על סין, סקודה מציירת קווים לעתיד- עולם הרכב תכנית 42
עולם הרכב תכנית 41 - כשמשה רבנו קיבל עזרה לא צפויה בדרך למעמד הר סיני
עולם הרכב תכנית 41 - כשמשה רבנו קיבל עזרה לא צפויה בדרך למעמד הר סיני
סובארו אימפרזה WRX STI החדשה חורכת את האספלט
סובארו אימפרזה WRX STI החדשה חורכת את האספלט - עולם הרכב תכנית 40
צפו בתכנית המלאה: עולם הרכב מס' 39
צפו בתכנית המלאה: עולם הרכב מס' 39
בי ג'יי בולדווין חורך את הרשת ואת הוואנה
בי ג'יי בולדווין חורך את הרשת ואת הוואנה, צפו
B.M.W M760Li xDrive טסה על הכביש בארה"ב, סיאט לאון קופרה 2017  בספרד, הוולוו S60 פולסטאר
B.M.W M760Li טסה על הכביש בארה"ב, הוולוו פולסטאר - "עולם הרכב" תכנית 38
"מרץ המשוגע": מתקפת דגמים חדשים בישראל
"מרץ המשוגע": מתקפת דגמים חדשים בישראל - "עולם הרכב" תכנית 37
צפו: המדריך המלא של תערוכת ז'נבה
צפו: המדריך המלא של תערוכת ז'נבה, "עולם הרכב" - תכנית 36
גשם של דגמים חדשים נחת בישראל
גשם של דגמים חדשים נחת בישראל - "עולם הרכב" תכנית 35
הנשק החדש של טויוטה בנסיעת מבחן ועוד - "עולם הרכב" תכנית 34
הנשק החדש של טויוטה בנסיעת מבחן ועוד - "עולם הרכב" תכנית 34
האם שוק הרכב נכנס לבועת מימון? "עולם הרכב" - תכנית 33
האם שוק הרכב נכנס לבועת מימון? "עולם הרכב" - תכנית 33
עולם הרכב תכנית 31
ה-330E הירוקה של ב.מ.וו, וצוות הרכב של ערוץ הספורט בודק את הסקודה קודיאק
צפו: אגרת הרישוי השנתית היא חזירות? "עולם הרכב" - תכנית 30
צפו: אגרת הרישוי השנתית היא חזירות? "עולם הרכב" - תכנית 30
מכת מדינה: גידול של 25% באירועי גניבות הרכב בישראל, עולם הרכב תוכנית 29
מכת מדינה: גידול של 25% באירועי גניבות הרכב בישראל, עולם הרכב תוכנית 29
צפו: "עולם הרכב" תוכנית 28
צפו: "עולם הרכב" תוכנית 28
צפו: הפתעות במחירוני 2017 - "עולם הרכב" תכנית 27
צפו: הפתעות במחירוני 2017 - "עולם הרכב" תכנית 27
תאונות הדרכים: מה כולם מפספסים?
תאונות הדרכים: מה כולם מפספסים? - "עולם הרכב" תכנית 26
החטא ועונשו: רק רצה לעשות מעשה טוב וזה מה שקרה
החטא ועונשו: רק רצה לעשות מעשה טוב וזה מה שקרה
מסיבת השלג של קן בלוק והפורד ראפוטר החדש
מסיבת השלג של קן בלוק והפורד ראפוטר החדש
ברוכה הבאה: מעל 150 אלפא רומאו ג'וליה נחתו בישראל
ברוכה הבאה: מעל 150 אלפא רומאו ג'וליה נחתו בישראל - תכנית 25
מסחטת כסף חדשה? צפו בתוכנית "עולם הרכב"
מסחטת כסף חדשה? צפו בתוכנית "עולם הרכב"
באתי, ראיתי, ניצחתי: ישראלים חסרי גבולות
באתי, ראיתי, ניצחתי: ישראלים חסרי גבולות. צפו בראיון הבלעדי
צפו: עולם הרכב, תוכנית מספר 23
צפו: עולם הרכב, תוכנית מספר 23 
הפלישה הסינית לגרמניה: NIO EP9 עושה את הנורדשלייפה
גם הסינים מסמנים את טסלה ומציגים טכנולוגיה חשמלית שתוביל לדגמים עממים
נהיגה ראשונה: אבארט 124 ספיידר
נהיגה ראשונה: אבארט 124 ספיידר
דגמי 2017 כבר כאן: צפו בתוכנית עולם הרכב
תכנית 22 - שוק הרכב המקומי נערך לשנה החדשה
צפו במבחן דרכים ראשון לטויוטה C-HR
להיט מכירות חדש? טויוטה C-HR במבחן דרכים ראשון
כך תראה השיירה הנשיאותית החדשה?
המכונית הנשיאותית הבאה? במאי הסרטים ההוליוודיים, ניל בלומפקאמפ, הציע רעיונות
100 קמ"ש ב-4.7 שניות: וולוו מפציצה
תכנית 18 - 100 קמ"ש ב-4.7 שניות: וולוו מפציצה
המפכה הירוקה בישראל יוצאת לדרך - תכנית 17
תכנית 17 - המפכה הירוקה בישראל יוצאת לדרך
תכנית הבכורה של "עולם הרכב"
תכנית 1 - התכנית שתעשה לכם סדר בעולם הרכב עם שלל החידושים ועוד..
עולם הרכב, 23.06.16
תכנית 2 - הכרות עם מאזדה הגדולה והמפוארת>
עולם הרכב, 30.06.16
תכנית 3 - פורשה מציגה את הפנמרה החדשה>
עולם הרכב, 07.07.16
תכנית 4 - לקסוס RC נוחתת בישראל, אסטון מרטין ורד בול חושפות היפר מכונית
עולם הרכב, 14.07.16
תכנית 5 - התכנית המלאה של עולם הרכב
עולם הרכב, 21.07.16
תכנית 6 - האם בקרוב נטעין את הרכבים שלנו, לנד רובר מציגה מערכת חדישה...
עולם הרכב, 28.07.16
תכנית 7 - ניסן והג'וק החדש, טסלה מנמיכה ציפיות ועוד...
עולם הרכב, 04.08.16
תכנית 8 - על שיטת ה 0 קמ"ש, עליית מחיר הביטוח של האופנועים ועוד...
עולם הרכב, 25.08.16
תכנית 9 - מה קורה כשמעבר חציה הופכת למוקש בטיחות? 
עולם הרכב, 01.09.16
תכנית 10 - השקת פורש פנמרה החדשה, והאם ה-RX9 של מזדה תגיע לפס הייצור?
עולם הרכב, 08.09.16
תכנית 11 - לראשונה על המסך, מבחר מבחני דרכים של מגזין "עולם הרכב"
אלפא רומיאו ג'וליה נחתה בישראל
תכנית 12 - אלפה רומיאו ג'וליה נחתה בישראל, מה הם הדרכים לקנות מכונית חדשה? 
עולם הרכב, התכנית המלאה (14)
תכנית 14 - נסיעה ראשונה על האסטון מרטין DB11
רנו טווינגו כאן: עולם הרכב, תכנית 15
תכנית 15 - והפעם רנו טווינגו על הפרק, לאחר שחזרה שוב לישראל.
ב.מ.וו מסירה את הגג: תכנית 16
תכנית 16 - ב.מ.וו מסירה את הגג

מתלבט איזה רכב לקנות? כדאי שתדבר עם יועצי הרכבים שלנו

השאר פרטים ויועץ רכב יחזור אליך בחינם

קטלוג רכב

פורד פוקוס

חוות דעת - פורד פוקוס היא המשפחתית הקומפקטי... מידע נוסף >

טויוטה אוריס היברידית

חוות דעת - טויוטה אוריס היברידית היא הגרסה... מידע נוסף >

יונדאי סנטה פה

חוות דעת - יונדאי סנטה פה הוא דגם ה- SUV הר... מידע נוסף >

רנו קליאו סטיישן

חוות דעת - רנו קליאו סטיישן היא הסופר מיני... מידע נוסף >

יגואר F-TYPE

חוות דעת - יגואר F-TYPE היא מכונית הספורט ה... מידע נוסף >