שמורת פורה נמצאת מדרום לקריית גת, כ-2 ק"מ דרומית למחלף מאחז המחבר בין כביש 6 לכביש 40.
מסלול הנסיעה הינו בעבירות קלה.
למען בטיחותכם, חובה לטייל עם מפת סימון שבילים, יש לקרוא ולהפנים את הנחיות המסלול לפני היציאה לדרך.
דבר נוסף וחשוב הוא לא להשאיר שקיות זבל בשטח, אין מי שאוסף אותן ובלילה הן נקרעות ע"י בעלי החיים ומפוזרות לכל עבר.
לטבוע בירוק
מפת סימון שבילים: מס' 13 "מישור חוף הנגב"
אורך המסלול: כ- 15 ק"מ בשטח
זמן משוער: 4-5 שעות כולל עצירות למנוחה
נקודות עניין: נחל פורה, שרידי גשר הרכבת הטורקית, תל נגילה, נחל סד, בתרונות רוחמה.
הגעה לנקודת ההתחלה:
לבאים מצפון: בכביש קריית גת – בית קמה (מס. 40), באבן ק"מ 215 נפנה ימינה (מערבה) לחניון הרכבים בכניסה לשמורת פורה, בכניסה לחניון יש לפנות שמאלה (דרומה) כ-100 מ' לירידה לשביל עפר המסומן בכחול ופונה בפניית פרסה ימינה (צפונה) ( נ.צ. 1).
לבאים מדרום: יש לפנות שמאלה בצומת בית קמה ומיד בכיכר הראשונה ימינה ע"פ השילוט לשמורת פורה.
מפת המסלול
בשביל הכחול יש להתקדם בהתמדה מערבה, לאחר כ-600 מ' לפנות ימינה עם הסימון הכחול כשמשמאלכם האגם העונתי של נחל פורה.
בעבר, כשעוד היו פה חורפים גשומים, האגם היה מתמלא בזכות הסכר שהוקם לטובת עופות נודדים ושאר בע"ח מקומיים. לאחר כ-450 מ' נפנה שמאלה וננוע ע"ג הסכר. (נ.צ. 2).
בנקודה זו ניתן להחנות את הרכב וללכת לצפון מערב לאורך נחל פורה המסומן כשביל ישראל (לבן/כחול/כתום).
לאחר כ-1 ק"מ של הליכה בחורש טבעי, נגיע לשרידי גשר הרכבת הטורקית. לאלו מכם שמעדיפים להמשיך בנסיעה, נגיע לגשר בהמשך הדרך.
כשנגיע אל הגשר...
לאחר חציית הסכר מעל אגם נחל פורה נתקדם עוד כ-200 מ' בשביל הכחול, נפנה ימינה ונעבור בדרך העולה בחורשה המעורבת באורנים, ברושים ועצי איקליפטוס (ארוחת בוקר?). (נ.צ. 3).
ניסע בהתמדה לצפון מערב כשהדרך מתפתלת והחורשה מימיננו, אחרי כ-1.2 ק"מ נראה מימין את שרידי גשר הרכבת הטורקית (נ.צ. 4).
הטורקים סללו וכולם השתמשו
מסילת הרכבת הוקמה ע"י השילטון העות'מני בשנת 1915, מוצאה היה באזור השרון והשפלה, עברה דרך מישור חוף הנגב עד לסיני.
בעזרתה העבירו הטורקים חיילים, אמצעי לחימה ומחייה משטחי ארץ ישראל לאזורים המצריים שהיו בשליטתם.
שילטון המנדט הבריטי שידרג והאריך את מסילת הרכבת גם לחיפה.
התוואי נשמר לכל אורך הדרך
תוואי זה שימש כבסיס למסילת הרכבת הראשונה של רכבת ישראל, כיום, כביש 6 סלול לאורך תוואי הרכבת הישן.
הגשר ההרוס שלידו אתם עומדים קרס בשיטפונות שארעו בשנות ה-70.
הבה נגילה
מגשר הרכבת נמשיך לאורך תוואי המסילה דרומה, עדיין עם השביל הכחול. לאחר כ-1 ק"מ, בצומת T, נפנה ימינה
עם הדרך הראשית המתעקלת אט אט צפונה. עוד כ-1.2 ק"מ נגיע לצומת עם שביל הפונה שמאלה.
ממול, בהמשך הדרך, נזהה את עץ האשל הגדול שבפיסגת תל נגילה. (נ.צ. 5).
תל נגילה – חובה לעלות ולנשום את הנוף
שמו מערבית תל אל נג'ילה (תל העשב).
במלחמת העצמאות, בעת המצור המצרי על מישור חוף הנגב, תל נגילה, כמו תלים נוספים באזור, אפשרו שליטה ישראלית על מנחת מאולתר שהוכשר לנחיתת מטוסים ישראלים לאספקת מזון, תרופות ושאר אמצעים לישובי האזור (קפה?).
שליטה אבסולוטית
מתל נגילה נחזור כ-250 מ' דרומה לצומת השבילים שעברנו בדרכנו, בנקודה זו נפנה ימינה לשביל הכחול בדרך היורדת לעבר השדות המוריקים. בשיא הירידה נגיע לחציית נחל סד. (נ.צ. 6).
שלט הכניסה למסלול נחל סד
לגלות את הסוד
נחל קניוני הזורם צפונה, שמו ניתן לו מערבית "ואדי סוד" בשל הסיד שהופק בעבר מסלע הקירטון הבוהק שנמצא בו.
עשיר בצמחייה ובעלי חיים, דרכו עובר גם שביל ישראל.
מומלץ להחנות את הרכב וללכת כמה מאות מטרים לשקט ולפסטורליה שבנחל.
פסטורליה...
מנחל סד נמשיך על הציר הכחול לצפון מערב עוד כ- 950 מ' למפגש עם ציר אדום הפונה ימינה. אנחנו ממשיכים
בציר הכחול שמאלה (לדרום מערב). אחרי כ-1.5 ק"מ צומת T, נפנה עם העיקול ימינה ל-1.2 ק"מ נוספים כששמורת ביתרונות רוחמה משמאלנו. (נ.צ. 7).
ארץ הבתרונות
השמורה כוללת בתוכה את הנחלים שיקמה ורוחמה שביתרו את אדמת הלס בזרימתם וחשפו את שכבת הכורכר שתחתיה.
מיצאו לכם פינה נסתרת לפיקניק שיסגור לכם את היום בצורה מושלמת.
ואם יתמזל מזלכם, אולי תספיקו לתפוס פה ושם כמה שלוליות כדי לחזור הביתה עם קצת בוץ מתחת לגחון.
ה-XV 4X4 HIGH עובר בקלות
להמשך הדרך יש להמשיך עם הציר אדום הפונה שמאלה (לדרום מערב), להמשיך ולהתעקל איתו דרומה עוד כ – 1.7 ק"מ לצומת T (נ.צ. 8) , לפנות ימינה (מערבה), אחרי 400 מ' לפנות עם הסימון האדום שמאלה וכעבור 600 מ' נוספים דרומה נגיע לסיום המסלול בכביש 334 (נ.צ. 9) המחבר בין שדרות ובית קמה. פניה שמאלה בכביש תוביל אותנו לכביש 6.
תבלו...
רשימת הנ.צ. (ברשת ישראל הישנה)
מזרח צפון
1. 129054 1100196
2. 128359 1100590
3. 128006 1100334
4. 127606 1101061
5. 126850 1101073
6. 125959 1101054
7. 123390 1100945
8. 122922 1099740
9. 122275 1099267