סגור

אופס, טעינו...

לקראת פסח בדקנו על אילו דגמי מכוניות "פסחה" מחלקת ההנדסה, מוכנים?

  • דרור ברלי

  • 30.03.2018
מי שלא עושה לא טועה. וגם בתעשיית הרכב יש מוצרים מוצלחים יותר ומוצלחים פחות. אבל לעתים יש גם מכוניות שקשה להבין איך מהנדסים שלמדו באקדמיה הוציאו תחת ידם מוצר שכזה, שגם קיבל אישור וחתימה ואושר לשיווק. קבלו חמישה כישלונות הנדסיים מוטוריים מהדהדים, מכוניות גרועות באמת וגם מסוכנות.
 
מה הופך מכונית לגרועה באמת? האם רק איכות ירודה ואמינות נמוכה? ואולי ביצועים איטיים, התנהגות כביש מסוכנת, עיצוב שנוי במחלוקת ואולי סתם כשלון במכירות?
 
יבואו ויאמרו שהשילוב של כל אלה הוא קטלני בהחלט. הרע שבכל העולמות. האמת היא שבאמתחתו של כמעט כל יצרן ניתן למצוא כמה כישלונות מפוארים וזה כולל גם כמה ממותגי העילית מפורסמים. אבל הפעם נתמקד באותן יצירות שלא צריך להיות מבין גדול במכוניות על מנת לזהות כשלים תכנוניים שמובנים בהן – תפיסה הנדסית בסיסית עקומה לחלוטין שהופכת אותן למגוחכות ולעתים אף מסוכנות ומעלה את השאלה עד כמה אפשר וצריך לסמוך על מהנדסים אם זו התוצאה ומכיוון שאין שום בעיה לשוטט ברשת ולמצוא לאורך ההיסטוריה של תעשיית הרכב מלוא החופן דוגמאות למכוניות מחורבנות יותר או פחות, הרשיתי לעצמי לבחור את חמשת הכישלונות ההנדסיים המבעיתים:
 
ברלין לא מחכה
 
טרבאנט 50P/60P/601 (מזרח-גרמניה) 
לחיות תחת משטר קומוניסטי זה לא צחוק. בחיי. תשאלו כל אחד מאחינו העולים הותיקים  מברית המועצות לשעבר. עכשיו תחברו את הקומוניזם הזה למנטליות גרמנית שלא הספיקה להתאושש מאיומי המשטר הנאצי והתבוסה הניצחת במלחמת העולם השנייה - ותקבלו מציאות קשה שמכונית כמו הטראבנט (או בשם החיבה שלה "טראבי") היא מייצגת נאמנה שלו. זו לא סתם סגפנות, צניעות, הסתפקות במועט או קמצנות גרידא. יש כאן אידיאולוגיה. תפיסת עולם סדורה שגורסת שכדי לשרוד, על השלטון לוודא שחייהם של ההמונים יהיו קשים ועלובים ככל האפשר. והטראבנט היא מכונית שהצליחה ליצור שם רע אפילו לקומוניזם.
 
טראבנט, איפה טעינו? כנראה בהכל!

(צילום: יצרן)

 
הטרבאנט מתוצרת חברת  VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau  שמושבה בזאקסן, גרמניה המזרחית, הוצגה בסוף שנות החמישים כתשובה הקומוניסטית ל"מכונית-העם" של הקפיטליסטים שמעבר לחומה – הפולקסווגן חיפושית. בתיאוריה, הטראבנט היתה מודרנית ומתקדמת מהחיפושית: המבנה שלה כלל ארבעה מתלים נפרדים והנעה קדמית ומרכב 2 דלתות עשוי דוראפלסט (תערובת שרפי פלסטיק מחוזקת בשאריות ממוחזרות של סיבי כותנה ,עץ וחומרים נוספים, שהוצע בדגמי סאלון וסטיישן וגם בדגם לשימוש צבאי, דמוי רכב שטח זעיר עם גג ברזנט ונטול דלתות, שכונה "Tramp").
 
המנוע הדו-פעימתי בעל שני צילינדרים ו-594 סמ"ק התבסס על מנוע אופנוע DKW  מלפני מלחמת העולם השנייה וסיפק (בהתאם לדגם) בין 18 ל-26 כוחות סוס שזרמו לתיבה ידנית בעלת 4 מהירויות ובזכות משקל קל (615 ק"ג בלבד), דגם 601 החזק ביותר בהיצע מאמצע שנות ה-70, הצליח להאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 21 שניות ולדגדג מהירות מירבית של 107 קמ"ש שלמים.
 
אבל במציאות, אלה לא רק הביצועים שגורמים לנו לדרג אותה ברשימת חמשת הכישלונות שלנו וגם לא רק התנהגות הכביש מעוררת הרחמים, או רק מרחב הפנימי המגוחך, או היעדר כל אבזור. זה הכל ביחד. ואם זה לא מספיק, באה רשימת המתנה של שנים ארוכות למכונית - ואחרי שכבר קיבלו אותה, נחרדו המזרח-גרמנים לגלות שהמנוע הדו-פעימתי מעשן כמו קטר, שחלק מהמכוניות חסרו ציוד בסיסי כמו אורות-בלם או מאותתים... ושבמציאות הקומוניסטית גם אי אפשר להתלונן (או בעצם אסור). זה מה יש ותגיד תודה שבכלל מרשים לך לרכוש ולהחזיק מכונית. 
 
כישלון הנדסי בכל רמ"ח גלגליו

(צילום: יצרן)

 
סוף דרכה של הטראבי היה דווקא אופטימי – נפילת חומת ברלין ב-1989 ואיחוד גרמניה הביא לנו מראות של אלפי מזרח גרמנים נלהבים וחוגגים שנדחסו לגרוטאות הטרבאנט המקרטעות שלהם ונהגו אותן אל מעבר לגבול – אל מערב גרמניה החופשית שכיכבה בחלומותיהם במשך עשרות שנים, שם מיהרו לנטוש אותן. המחזה הסוריאליסטי הזה הפך את ה"טראבי" לאייקון של נפילת הקומוניזם ושל איחוד גרמניה. כיום ה"טראבי" שנותרו הן לא יותר מאשר פריט נוסטלגי לאספנים שחוקי שמירת סביבה נוקשים מאיימים עליו תדיר, בשל הכמויות הבלתי נתפסות של עשן מזהם שהן פולטות.
 
שוטי ספינתי
 
אמפיקאר 770 (גרמניה, 1961 - 1965)
אנחנו נשארים בגרמניה של ימי המלחמה הקרה, הפעם בצד המערבי והנכון. בשנת 1961, כאשר מעברו המזרחי של הגבול, הטרבאנט העלובה היתה האופציה הכמעט יחידה, מוצגת בתערוכת ניו-יורק ה"אמפיקאר 770" הגרמנית שתוכננה על ידי האנס טריפל ויוצרה ע"י "קוואנדט-גרופ" בליבק ובברלין, במשך 4 שנים עד שנת 1965, עבור השוק האמריקאי בו נמכרה עד לשנת 1967. בסה"כ יוצרו ממנה 3,878 יחידות בלבד.
 
זו סירה? זו מכונית? זו אמפיקאר 770

(צילום: יצרן)

 
מפתחי האמפיקאר הגו אותה בהשראת ה-VW  "שווימוואגן" הצבאי דמוי האמבטיה של מלחמת העולם השנייה, להיות כלי רכב מהפכני שהוא גם מכונית וגם סירה. היו שם מרכב פח בתצורת קבריולט פתוחה (סירה או לא?) עם "אבזרי רישוי" שנדרשו על ידי משמר החופים האמריקני כמו אורות ניווט ותושבת לדגל. המנוע מוקם מאחור ( מנוע בנזין 4 צילינדרים 1,147 סמ"ק עם 43 כ"ס שהגיע מהטריומף הראלד הבריטית. דגמים מאוחרים יותר עשו שימש במנועי טריומף 1.3 ליטר ו-1.5 ליטר עם הספקים שהגיעו עד 75 כ"ס) עם גיר בעל 4 מהירויות והנעה אחורית, וצמד מדחפים שאפשר היה לשלב במשיכת מנוף, ואף להפוך את כיוון הסיבוב שלהם על מנת לשוט ברוורס. עם משקל עצמי נכבד לגודלה  ולתקופתה  שעמד על 1,050 ק"ג, היא הגיעה ל-110 קמ"ש על הכביש ול-7 קשרים במים. 
 
הסירה המהירה ביותר בכביש

(צילום: יצרן)

 
כדרכם של אנדרוגינוסים שמתיימרים לדעת לעשות הכל, האמפיקאר היתה פשרה למטה מבינונית הן על הכביש והן במים. כפי שאמר אחד הבעלים – "זו אינה מכונית טובה במיוחד. אבל גם לא סירה טובה במיוחד. בואו ונסתכל עליה כעל הסירה המהירה ביותר בכביש, והמכונית המהירה ביותר במים". ההיגוי במים התבצע כמו בכביש - באמצעות הפניית הגלגלים הקדמיים, מה שהפך את כושר התמרון במים למסורבל ונחות בהשוואה לסירות רגילות. בחלק גדול מהאמפיקארים התגלו דליפות וחדירות של מים ולצורך הזה צוידה המכונית במשאבה שנאלצה להתמודד עם ריקון המים בקצב מהיר יותר מזה בו דלפו פנימה. כאשר המשמעות של כשל במשאבה היא טביעה מיידית של המכונית, גם הפעלת ה"ווישרים" לא הייתה עוזרת המקרה כזה, בלו בלו בלו... 
 
לאחר כל ירידה למים, דרשה האמפיקאר טיפול מונע בדמות גירוז 13 פיטמות לאורך המרכב והמכלולים המכניים שחלקן הצריכו פירוק המושב האחורי ממקומו. בסה"כ האמפיקאר התגלתה כסוג של בדיחה לא מוצלחת במיוחד. הייצור הופסק אחרי 4 שנים וחלק מהמלאי שהצטבר נמכר בעצלתיים במשך שנתיים נוספות. מלבד כל מיני הבלחות חד פעמיות איזוטריות שעד היום צצות מדי פעם, הרעיון האווילי של המכונית האמפיבית נזנח לאנחות.
 
לא בטוחה בכל מהירות
שברולט קורבייר (ארה"ב, 1960 - 1969)
הצלחתה הפנומנלית בארה"ב של הפולקסווגן חיפושית שהיתה אמינה וזולה לאחזקה ונתפסה בתודעה גם כחסכונית בדלק (יחסית למקובל באמריקה), עוררה את קנאתם של היצרנים המקומיים שמיהרו לפתח מכוניות "קומפקטיות" דוגמת הפורד פאלקון, הסטודיבייקר לארק והפלימות וליאנט. הן היו מכוניות אמריקאיות קלאסיות במבנה שהיה מקובל אז בארה"ב של שילדת סולם, מנוע קדמי והנעה אחורית עם סרן חי התלוי על קפיצי עלים – לייאאוט שיתרונו הגדול היה בפשטותו ובעלויות הייצור הנמוכות שלו. אבל ב-GM  שאפו ליותר מזה.
 
בהשראת הטאקר טורפדו המהפכנית של סוף שנות ה-40 והחיפושית, הם החליטו לפנות לכיוון שונה לגמרי והעתיקו את הלייאאוט של החיפושית במלואו. וכך, ב-1960 הוצגה הקורבייר החדשה (שילוב השמות של שני דגמי שברולט פופולריים - "קורבט" ו"בל-אייר") עם מנוע אחורי בתצורת בוקסר 6 בוכנות מקורר-אוויר, תיבת הילוכים במבנה טרנסאקסל (תיבת הילוכים משולבת בסרן) ומתלה אחורי בתצורת סווינג (ציריה סובבת עם מפרק בודד בחיבור לגיר). בניגוד לחיפושית שהיא מכונית קטנה לפי כל קנה מידה, הקורבייר היתה "קומפקטית" בסטנדרטים אמריקאיים: אורך של יותר מ-4.6 מטרים ונפחי מנוע שנעו בין 2.3 ליטר ל-2.7 ליטר. המנוע הבסיסי סיפק 80 כ"ס, אבל גרסאות מחוזקות גדלו בנפח ובהספק ל-95, 98, 140,110, 150 ואף 180 כ"ס בגרסת הטורבו (המכונית האמריקאית הראשונה אי פעם עם מנוע מוגדש). מגוון תיבות ההילוכים כלל ידנית בסיסית בעלת 3 מהירויות, ידנית אופציונלית בעלת 4 מהירויות ו"פאוורגלייד" אוטומטית בעלת 2 מהירויות.
 
שברולט קורבייר: מכונית קומפקטית במונחים אמריקאים באותן שנים

(צילום: יצרן)

 
הקורבייר היתה מרווחת למדי ועיצובה היה אלגנטי מאוד. היא הוצעה במגוון גרסאות: סדאן, סטיישן, קופה וקבריולט וגם ואן מסחרי בגרסאות משלוח סגור, מוביל נוסעים וטנדר. חלוקת המשקל הנוטה בבירור לאחור והחרטום הקליל אפשרו לוותר על תגבור כוח להגה שנשאר קל לתפעול גם במהירויות נמוכות. האבזור האופציונלי כלל מלבד מבחר מנועים ותיבות הילוכים גם פיצ'רים כמו רדיו AM, גלגל הגה מתכוונן, מושב אחורי מתקפל ומערכת חימום שפעלה על בנזין. המכונית החדשה סימלה כמה פריצות דרך עיצוביות עבור תעשיית הרכב האמריקנית, ואף זכתה בתואר "מכונית השנה 1960" של מגזין הרכב האמריקני נחשב "מוטור-טרנד".
 
סה"כ יוצרו כ-1,800,000 דגמי קורבייר בין 1960 ל-1969. דגמי הקופה בעלי העיצוב הספורטיבי עם המנועים החזקים בהיצע, היו חביבים על צעירים והציעו תוספות כגון מושבי באקט ובורר הילוכים המותקן בריצפה והמכונית נחשבה אז למתקדמת ובעלת ביצועים טובים, עד שהתברר שהיא נגועה בכמה פגמים קטלניים.
 
חלוקת המשקל האחורית הייתה לרועץ לקורבייר. מתלה הסווינג שהועתק מהחיפושית הציע אמנם נוחות נסיעה טובה, אבל סבל ממגרעת קריטית בדמות זוויות שפיעת-גלגלים (קאמבר) שמשתנות בזמן שהמתלה עובד, ובזמן הגעה מהירה מדי לפנייה והאטה אינסטינקטיבית, הזווית הופכת לחיובית, מרימה את זנב המכונית ומצרה את מפשק הגלגלים - ושולחת את הזנב הכבד החוצה. התוצאה – התנהגות המתאפיינת במעבר חד מתת-היגוי להיגוי-יתר חריף ובמקרים רבים אף קטלני. ממש כמו בחיפושית, אבל יותר קיצוני ויותר קשה לשליטה.
 
הייתה גם גרסת קופה לצעירים

(צילום: יצרן)

 
הפתרון המתבקש היה מלכתחילה מתלה אחורי עצמאי מלא (כפי שפולקסווגן עצמם עשו בדגמי החיפושית החצי-אוטומטית והסופר-חיפושית) אבל הוא היה יקר יותר לייצור. בנוסף, שוב מטעמי חסכון, הותקן בקורבייר מוט גלגל-הגה עשוי יחידה אחת ללא נקודות קריסה – שבזמן תאונה שיפד נהגים רבים.
 
גם מערכת החימום המופעלת בבנזין תרמה את חלקה בפליטת אדים רעילים לחלל תא הנוסעים ואף בהתלקחויות בזמן תאונה. וכל זה מלבד נקודות חולשה אמריקאיות מסורתיות כגון גימור קלוקל, פריצת אטמים ונזילות שמן כרוניות. הכשלים הבטיחותיים לא נעלמו מעיניו של העיתונאי-האקטיביסט ראלף ניידר שכתב ופרסם את הספר רב המכר שהוקדש כולו לשברולט קורבייר - "לא בטוחה בכל מהירות" שעורר הדים רבים ופגע קשות במכירות.
 
מלכודת מוות אדומה

(צילום: יצרן)

 
בדור השני של הקורבייר שופרו חלק מנקודות התורפה – המתלה האחורי שודרג מתצורת סווינג לעצמאי-מלא שהועתק כמעט במלואו מהקורבט, נוספו מוטות מייצבים וקפיץ עלים אחורי רוחבי שנועד לרסן במשהו את שינויי השפיעה, הקפיצים האחוריים רוככו ובעלי קורבייר רבים עסקו נואשות בניסיונות למציאת לחץ ניפוח האוויר הנכון בצמיגים – גבוה מאחור, נמוך בהרבה מלפנים, על מנת למתן במשהו את היגוי היתר הבסיסי – כך או כך, השם הרע כבר דבק במכונית. 
 
 
אל תדליקי אותי
פורד פינטו (ארה"ב, 1971 - 1980)
עדיין בארה"ב והפעם תחילת שנות ה-70. ושוב ניסיון כושל לייצר מכונית קטנה וזולה שתיתן תשובה הולמת - הפעם למכוניות היפניות הקטנות, החסכוניות והאמינות שהלכו וצברו פופולריות גדולה בארה"ב – אבל כלי רכב קטנים הם תחום בו הענקים מדטרויט היו אז חסרי נסיון לחלוטין ובעלי רזומה דל. תוסיפו לזה את הנטייה לשמרנות הנדסית ולקמצנות חולנית בתקציבי פיתוח - והתוצאות היו פארסות מביכות שחלקן עלו גם בחיי אדם רבים.
 
1971, מכונית קומפקטית באמריקה??

(צילום: יצרן)

 
בסוף שנות השישים, נשיא חברת פורד, לי אייקוקה, הטיל על מהנדסיו לפתח מכונית קטנה שתשקול פחות מ-2,000 ליברות (907 ק"ג), תעלה ללקוח פחות מ-2,000 דולר ותהיה  מוכנה לשיווק לשנת הדגם 1971. מהנדסי פורד עמדו באתגר וזמן הפיתוח הכולל, עד להצגת מכונית מוכנה לשיווק, עמד על 25 חודשים בלבד, וזאת לעומת 43 חודשים בממוצע בתעשיית הרכב אז, עם תג מחיר בסיסי שעמד על 1,850 דולר בלבד! אבל כשבוחנים את הפינטו לעומק, מגלים שכל זה לא הייתה חוכמה גדולה...
 
המבנה היה פשטני – מנוע קדמי, הנעה אחורית, סרן אחורי חי, קפיצי עלים מאחור. לא היה זמן ותקציב לפיתוח מבנה מודרני של הנעה קדמית או מתלים מתקדמים יותר. העיצוב היה נעים לעין והמכונית הוצעה במרכבי סדאן עם 2 דלתות, האצ'בק/קופה עם 3 דלתות או סטיישן/מסחרית עם 3 דלתות. בסיס הגלגלים היה קצר יחסית עם סרחי עודף גדולים והמרחב הפנימי היה קטן למדי במושגים אמריקאים, אבל טוב בהרבה משל החיפושית (שהייתה אז כבר מיושנת להחריד) ותחרותי למכוניות היפניות הקטנות של אז וליריבתה הישירה מבית GM, שגם מאוד דומה לה - השברולט ווגה (עוד כשלון מהדהד).
 
את המנועים נטלה פורד מהמדף, כולל מהשלוחות האירופיות שלה בבריטניה ובגרמניה – מנועי 4 צילינדרים בנפחי 1.6, 2.0 ו-2.3 ליטרים ומנוע 6V בנפח 2.8. שהנפחים הנכבדים לא יטעו אתכם: השנה היתה 1971 ועל כן ההספקים התאימו לתקופה ונעו בין 54 ל-103 כ"ס בלבד וזרמו לתיבות הילוכים ידנית עם 4 מהירויות או אוטומטית עם 3 מהירויות ולסרן אחורי חי. הפינטו היתה המכונית האמריקאית הראשונה שהציעה מערכת היגוי מודרנית בשיטת מסרק ומוט משונן, המדויק בהרבה מתיבות ההגה ששלטו עד אז בארה"ב. תגבור הידראולי להגה היה אופציה, כמו גם בלמי דיסק קדמיים בדגמי 2 ליטר ומעלה.
 
פורד פינטו, הראשונה שהציעה מערכת היגוי מודרנית

(צילום: יצרן)

 
הביצועים וההתנהגות היו סבירים לתקופה ולתכנון הלא מתקדם, ובסך הכל לזמנה הפינטו לא היתה מכונית גרועה במיוחד, ממש כפי שלא התבלטה לטובה. סתמית שכזאת. אבל לשם הרע שלה, זה שיקבע אותה לדראון עולם כאחד הכישלונות הגדולים אי פעם של תעשיית הרכב, היא זכתה בעקבות נטייתה להתלקח כתוצאה מפגיעה מאחור.
 
מיכל הדלק של הפינטו היה ממוקם בין הסרן האחורי לפגוש האחורי. מבנה שהיה מקובל אז בתעשייה האמריקנית. אבל במכונית כה קטנה, במיוחד כזו שפותחה תחת לחץ בזמן שיא, לא היו אזורי ספיגה או חיזוקים שיוכלו להגן על מיכל הדלק מפגיעה. וכך, תאונות "חזית-אחור" פשוטות, גם במהירויות לא גבוהות במיוחד, הובילו להתלקחויות והתפוצצויות של המכונית שגרמו לכוויות קשות וגם להרוגים שמתוכם, 117 מקרים הגיעו לבית-המשפט. בנוסף, נחשף המסמך הפנימי המפורסם של הנהלת פורד שנודע בשם "מזכר-פינטו" המפרט את סה"כ העלויות הנדרשות לביצוע שינויים הנדסיים במכונית שהוערכו בכ-137 מיליון דולר לעומת מעט פחות מ-50 מיליון דולר שהוערכו אז כסכום הכולל שיידרש על מנת לשלם פיצויים לנפגעים. המסקנה? שיישרפו...
 
 
למען ההגינות יש לציין שרמת הבטיחות של מכוניות אחרות/מתחרות בקטגוריה מאותה תקופה, כנראה לא הייתה הרבה יותר טובה מזו של הפינטו, אם בכלל. אבל רק חברת פורד נתפסה עם המכנסיים למטה והמזכר המפורסם שחושף את שיקולי העלות/תועלת והרווח/הפסד של יצרן הרכב והעדפתם הצינית על פני חיי אדם, הדביק לפינטו כתם שלא יימחה לעולם - ואין כיום אף רשימה של "המכוניות הגרועות ביותר אי פעם" שהפינטו לא תופסת בה מקום מאוד לא מכובד. סך הכל יוצרו מעט פחות מ-3,200,000 עותקים ממנה עד הפסקת הייצור ב-1980.
 
השילוש הלא-קדוש
רליאנט רובין/ריאלטו (בריטניה 1973 – 2002)
רליאנט היה יצרן בריטי קטן שהתמחה במרכבי פיברגלס ובכלי רכב בעלי שלושה גלגלים. את מרכבי הפיברגלס שלו כולנו מכירים מקשריו עם "תעשיית הרכב" המתפתחת של ישראל אי שם בשנות ה-60, קשרים שהולידו את דגמי מכוניות הסוסיתא שלנו. אבל בבריטניה רליאנט היא שם נרדף לשלושה גלגלים.
 
רליאנט רובין היום היא לא הייתה עוברת את שער מכוני הריסוק

(צילום: יצרן)

 
ה"ריגאל" של שנות ה-50 וה-60 ואחריה ה"רובין" וממשיכתה ה"ריאלטו" היו מכוניות בסיסיות קטנטנות בעלות מרכב פיברגלס ומנוע בנפח 748 ואח"כ 848 סמ"ק שהעביר את הכוח דרך תיבת 4 הילוכים, לסרן אחורי "חי". מלפנים היה רק גלגל אחד שהיה אחראי להיגוי. המשקל העצמי שלהן היה נמוך במיוחד, פחות מ-450 ק"ג, מה שלפי החוק הבריטי מהתיר לבעלי רשיון לאופנוע בדרגת 1B לנהוג בהן, וגם עזר להן לספק צריכת דלק מרשימה שדגדגה 30 ק"מ לליטר ואפילו ביצועים סבירים על הנייר – תאוצה ל-100 קמ"ש בפחות מ-15 שניות ומהירות מירבית של 135 קמ"ש. אלא ביחס למבנה המכונית ולרמת היציבות והבטיחות הכוללת שלה, היה צריך לא מעט אומץ על מנת לנסות לממש את הביצועים הללו...
 
בניגוד למה שחושבים, שלושה גלגלים דווקא יכולים לספק התנהגות דינמית ראויה, אבל אך ורק בתנאי שהגלגל הבודד ממוקם מאחור וצמד גלגלים מלפנים - כפי שמדגימים כבר שנים רבות תלת-האופנים הקלאסיים של מורגן הבריטית, והספורטיביים מדגמי קאן-אם ספיידר הקנדית ופולריס סלינגשוט האמריקנית.
 
ל"מכוניות" של רליאנט לעומת זאת, לא היו שום יומרות לביצועים או התנהגות כביש ספורטיבית – הן יועדו להיות זולות וחסכוניות. וגם קלות לתמרון בסביבה עירונית, על כן נבנו על בסיס שילדה פשוטה בצורת משולש שקודקודו מלפנים, עם גלגל בודד שמשמש להיגוי. הן באמת יכלו לתמרן ברדיוס סיבוב מרשים, אבל מכל בחינה דינמית אחרת היה מדובר באסון והמכוניות הללו נודעו בחוסר יציבותן הקיצוני ובנטייתן להתהפך על צידן בכל כניסה לסיבוב חד שהתבצעה במהירות שאינה ממש נמוכה. מה שהפך אותן  למושא לבדיחות, עד כדי שכיכבו בפרקים של "מיסטר בין" ו"טופ-גיר".
 
כל זה לא הפריע להן להימכר לאורך כמעט 30 שנה ולהיות מיוצרות גם ביוון ובהודו. עוד הוכחה ששום סיכון בטיחותי לא יוכל לפיתויים כלכליים בדמות מחיר זול וצריכת דלק נמוכה. 
 
עדיין מבולבל כדאי שתדבר עם יועץ רכב!
עדיין מבולבל כדאי שתדבר עם יועץ רכב!
מתלבט איזה רכב לקנות?כדאי שתדבר עם יועצי הרכבים שלנו!

השאר פרטים ויועץ רכב יחזור אלייך בחינם

עוד כתבות שעשויות לעניין אותך

עולם הרכב 88: מתקפת קרוסאוברים על ישראל
עולם הרכב 88: מתקפת קרוסאוברים על ישראל
הרקסטון החדש ואלפא רומאו סטלביו תלתן ירוק נחתו בישראל. תערוכת ניו יורק בפתח. אליפות הפורמולה 1 נפתחת וגם מסלול המירוצים בערד חוגג פתיחה בפסח.
הרקסטון החדש ואלפא רומאו סטלביו תלתן ירוק נחתו בישראל. עולם הרכב תכנית 86
מסע בנמיביה עם הטויוטה לנדקרוזר החדש
צפו: מסע בנמיביה עם הטויוטה לנדקרוזר החדש, עולם הרכב תכנית 85
עולם הרכב ספיישל תערוכת ז'נבה
טויוטה, וולוו, יגואר, יונדאי, לקסוס ועוד יצרניות כובשות את ז'נבה, תכנית 84
צפו: כשמשטרת התנועה הופכת לפורעת חוק
צפו: כשמשטרת התנועה הופכת לפורעת חוק
קופרה: לאן מיועדות פני המותג?
קופרה: לאן מיועדות פני המותג? עולם הרכב תכנית 83
נהיגה ראשונה: BMW X2
נהיגה ראשונה: BMW X2 שמביאה משב רוח מרענן וצעיר. עולם הרכב תכנית 82
צפו: מבחן דרכים ראשון לוולוו XC40
צפו: מבחן דרכים ראשון לוולוו XC40, עולם הרכב תכנית 81
צפו: נהיגת בכורה על היגואר E-PACE
צפו: נהיגת בכורה על היגואר E-PACE - עולם הרכב תכנית 80
הכי קרוב לקורס טיס: קורס נהיגת קטר
קורס נהיגת קטר - הצצה לעולם המסתורי ולתהליך ההכשרה של נהגי הרכבות בישראל
תכנית 79: עולם הרכב בנסיעות בכורה במכוניות החדשות שנמצאות בדרך ארצה
תכנית 79: עולם הרכב בנסיעות בכורה במכוניות החדשות שנמצאות בדרך ארצה
עולם הרכב 78: אופל אסטרה במבחן ארוך טווח
עולם הרכב תכנית 78: אופל אסטרה במבחן ארוך טווח
עולם הרכב תכנית 77: מבחר כתבות אקשן מהעת האחרונה עם אאודי, למבורגיני ופרארי
עולם הרכב תכנית 77: מבחר כתבות מהעת האחרונה עם אאודי, למבורגיני ופרארי
צפו: אחת ולתמיד, מתי מחליפים צמיג?
צפו: אחת ולתמיד, מתי מחליפים צמיג?
מבחן השוואתי: ימאהה טימקס 530 מול קימקו AK550
מבחן השוואתי: ימאהה טימקס 530 מול קימקו AK550
סובארו VX 2018 במבחן דרכים
סובארו VX 2018 במבחן דרכים, עולם הרכב תוכנית 76
צפו: סנטמטרים בודדים מתאונה קטלנית
צפו: סנטמטרים בודדים מתאונה קטלנית
פרוייקט צמיג: מה מסתתר מאחורי האותיות הקטנות?
פרוייקט צמיג: מה מסתתר מאחורי האותיות הקטנות?
תכנית 75
מיצובישי קוראת תיגר על פלח הג'פונים עם אקליפס קרוס, עולם הרכב תוכנית 75
תחילת המבול
יבואני הרכב לא מחכים וכבר מציגים את הדגמים לשנת 2018 – עולם הרכב תוכנית 73
צפו: עולם הרכב, מהדורה 71
למבורגיני אורוס, נסיעה על אאודיRS5, מבחן ראשון למתחרה של ה- Tmax ועוד
המכונית החשובה ביותר של סקודה במבחן דרכים, צפו
המכונית החשובה ביותר של סקודה במבחן דרכים, עולם הרכב - תכנית 70
הוולוו S90 T8, הטכנולוגית בעולם נחתה בישראל
הוולוו S90 T8, הטכנולוגית נחתה בישראל אוסף נדיר של מכוניות בקניון, תוכנית 69
עלילות פרארי בארץ הקודש, הסיפור האמיתי
הקשר בין סוג הצמיג לחיסכון בדלק? גולף R עם חבילת ביצועים חדשה, תכנית 68
תכנית 62
ארטילריה כבדה: מבחן דרכים ראשון ללקסוס LC500, עולם הרכב תכנית 62
תערוכת פרנקפורט יצאה לדרך
ב.מ.וו X7 חושפת דגם קונספט לשבעה נוסעים, עולם הרכב תוכנית 61
עולם הרכב תוכנית 60: ארבעה סיפורים מוטורים מהארץ מהעולם
מפסטיבל האופנועים דרך ה-S קלאס עד הקרב בין מאיר טפירו לרז זהבי
לקסוס LC500: סוגרת או לא סוגרת סקאלה?  בדקנו⁠⁠⁠⁠
לקסוס LC500: סוגרת או לא סוגרת סקאלה?  בדקנו⁠⁠⁠⁠
 שומרת על פאסון: פורשה קאיין החדשה
הפורשה קאיין 2019 עוברת מקצה שיפורים שהופכים אותה לטובה מתמיד, תוכנית 59
 תוך חצי שנה מירוץ אספלט חוקי למהדרין בישראל
 תוך חצי שנה מירוץ אספלט חוקי למהדרין בישראל, עולם הרכב תכנית 58
עולם הרכב מהדורה 57
רדבול פלוגטאג עושה את פיטסבורג, עולם הרכב תכנית 57
צפו: פולקסוואגן T-Roc, גולף על עקבים
צפו: פולקסוואגן T-Roc, גולף על עקבים, עולם הרכב תכנית 56
על כבישי ישראל: הלקסוס המפוארת בעולם
הלקסוס LC500 שנחתה בישראל נחשבת לחוד החנית של לקסוס, תוכנית 55
פניני וקופמן ראש בראש, נסיעת מבחן במרצדס E קבריו וקורס רכיבת שטח שאסור לכם לפספס
פניני וקופמן ראש בראש, נסיעת מבחן במרצדס E קבריו, תוכנית 54
מבחן ארוך טווח ליונדאי איוניק: מחצית הדרך
מבחן ארוך טווח ליונדאי איוניק: מחצית הדרך. עולם הרכב תוכנית 53
עולם הרכב 52: נהיגה ראשונה ב- CX5 החדשה
מאזדה השיקה בישראל את הדור השני של ה-CX5, עולם הרכב תכנית 52
עולם הרכב תוכנית 51
קדחת הג'יפונים נמשכת והפעם עם סיאט, יגואר חושפת את המכונית החזקה שלה
חגיגה מוטורית בכרמיאל
חגיגה מוטורית בכרמיאל
עולם הרכב תוכנית 50
העיר כרמיאל חוגגת פסטיבל, חווית ראלי בסקודה פאביה WRC R5 ועוד.. תוכנית 50
שוק היד השניה, תמונת מצב
כיצד הזינוק במכירות המכוניות החדשות השפיעה על השוק? עולם הרכב תוכנית 49
עולם הרכב - תוכנית 48
סובארו תנסה לנפץ את המסלול עם דגם נדיר, אאודי חושפת 8A חדשה, תוכנית 48
הסקודה קודיאק נחת בישראל
הסקודה קודיאק נחת בישראל וצפוי לטרוף את הקלפים, עולם הרכב תוכנית 47 
צפו: ספינת הדגל של אלפא רומאו בישראל
ספינת הדגל של אלפא רומאו בישראל, כך תתחרה הסטלביו באריות מאירופה
מאחורי הקלעים של הפורמולה 1 לקראת מונקו
מאחורי הקלעים של הפורמולה 1 לקראת מונקו
כך הפכה ישראל למעצמת רכב
ארץ ישראל הפכה בשנים האחרונות למעצמת סייבר בתחום הרכב, צפו 
עולם הרכב תכנית 44
לקט הכתבות הכי מרתקות מעולם הרכב - עולם הרכב תכנית 44
אקזוטיקה על כבישי ישראל
למבורגיני הורקאן מפלסת את דרכה על כבישי ישראל ועוד.. עולם הרכב - תכנית 43
עולם הרכב תוכנית 42
הטריו מגרמניה מתנפל על סין, סקודה מציירת קווים לעתיד- עולם הרכב תכנית 42
עולם הרכב תכנית 41 - כשמשה רבנו קיבל עזרה לא צפויה בדרך למעמד הר סיני
עולם הרכב תכנית 41 - כשמשה רבנו קיבל עזרה לא צפויה בדרך למעמד הר סיני
סובארו אימפרזה WRX STI החדשה חורכת את האספלט
סובארו אימפרזה WRX STI החדשה חורכת את האספלט - עולם הרכב תכנית 40
צפו בתכנית המלאה: עולם הרכב מס' 39
צפו בתכנית המלאה: עולם הרכב מס' 39
בי ג'יי בולדווין חורך את הרשת ואת הוואנה
בי ג'יי בולדווין חורך את הרשת ואת הוואנה, צפו
B.M.W M760Li xDrive טסה על הכביש בארה"ב, סיאט לאון קופרה 2017  בספרד, הוולוו S60 פולסטאר
B.M.W M760Li טסה על הכביש בארה"ב, הוולוו פולסטאר - "עולם הרכב" תכנית 38
"מרץ המשוגע": מתקפת דגמים חדשים בישראל
"מרץ המשוגע": מתקפת דגמים חדשים בישראל - "עולם הרכב" תכנית 37
צפו: המדריך המלא של תערוכת ז'נבה
צפו: המדריך המלא של תערוכת ז'נבה, "עולם הרכב" - תכנית 36
גשם של דגמים חדשים נחת בישראל
גשם של דגמים חדשים נחת בישראל - "עולם הרכב" תכנית 35
הנשק החדש של טויוטה בנסיעת מבחן ועוד - "עולם הרכב" תכנית 34
הנשק החדש של טויוטה בנסיעת מבחן ועוד - "עולם הרכב" תכנית 34
האם שוק הרכב נכנס לבועת מימון? "עולם הרכב" - תכנית 33
האם שוק הרכב נכנס לבועת מימון? "עולם הרכב" - תכנית 33
עולם הרכב תכנית 31
ה-330E הירוקה של ב.מ.וו, וצוות הרכב של ערוץ הספורט בודק את הסקודה קודיאק
צפו: אגרת הרישוי השנתית היא חזירות? "עולם הרכב" - תכנית 30
צפו: אגרת הרישוי השנתית היא חזירות? "עולם הרכב" - תכנית 30
מכת מדינה: גידול של 25% באירועי גניבות הרכב בישראל, עולם הרכב תוכנית 29
מכת מדינה: גידול של 25% באירועי גניבות הרכב בישראל, עולם הרכב תוכנית 29
צפו: "עולם הרכב" תוכנית 28
צפו: "עולם הרכב" תוכנית 28
צפו: הפתעות במחירוני 2017 - "עולם הרכב" תכנית 27
צפו: הפתעות במחירוני 2017 - "עולם הרכב" תכנית 27
תאונות הדרכים: מה כולם מפספסים?
תאונות הדרכים: מה כולם מפספסים? - "עולם הרכב" תכנית 26
החטא ועונשו: רק רצה לעשות מעשה טוב וזה מה שקרה
החטא ועונשו: רק רצה לעשות מעשה טוב וזה מה שקרה
מסיבת השלג של קן בלוק והפורד ראפוטר החדש
מסיבת השלג של קן בלוק והפורד ראפוטר החדש
ברוכה הבאה: מעל 150 אלפא רומאו ג'וליה נחתו בישראל
ברוכה הבאה: מעל 150 אלפא רומאו ג'וליה נחתו בישראל - תכנית 25
מסחטת כסף חדשה? צפו בתוכנית "עולם הרכב"
מסחטת כסף חדשה? צפו בתוכנית "עולם הרכב"
באתי, ראיתי, ניצחתי: ישראלים חסרי גבולות
באתי, ראיתי, ניצחתי: ישראלים חסרי גבולות. צפו בראיון הבלעדי
צפו: עולם הרכב, תוכנית מספר 23
צפו: עולם הרכב, תוכנית מספר 23 
הפלישה הסינית לגרמניה: NIO EP9 עושה את הנורדשלייפה
גם הסינים מסמנים את טסלה ומציגים טכנולוגיה חשמלית שתוביל לדגמים עממים
נהיגה ראשונה: אבארט 124 ספיידר
נהיגה ראשונה: אבארט 124 ספיידר
דגמי 2017 כבר כאן: צפו בתוכנית עולם הרכב
תכנית 22 - שוק הרכב המקומי נערך לשנה החדשה
צפו במבחן דרכים ראשון לטויוטה C-HR
להיט מכירות חדש? טויוטה C-HR במבחן דרכים ראשון
כך תראה השיירה הנשיאותית החדשה?
המכונית הנשיאותית הבאה? במאי הסרטים ההוליוודיים, ניל בלומפקאמפ, הציע רעיונות
100 קמ"ש ב-4.7 שניות: וולוו מפציצה
תכנית 18 - 100 קמ"ש ב-4.7 שניות: וולוו מפציצה
המפכה הירוקה בישראל יוצאת לדרך - תכנית 17
תכנית 17 - המפכה הירוקה בישראל יוצאת לדרך
תכנית הבכורה של "עולם הרכב"
תכנית 1 - התכנית שתעשה לכם סדר בעולם הרכב עם שלל החידושים ועוד..
עולם הרכב, 23.06.16
תכנית 2 - הכרות עם מאזדה הגדולה והמפוארת>
עולם הרכב, 30.06.16
תכנית 3 - פורשה מציגה את הפנמרה החדשה>
עולם הרכב, 07.07.16
תכנית 4 - לקסוס RC נוחתת בישראל, אסטון מרטין ורד בול חושפות היפר מכונית
עולם הרכב, 14.07.16
תכנית 5 - התכנית המלאה של עולם הרכב
עולם הרכב, 21.07.16
תכנית 6 - האם בקרוב נטעין את הרכבים שלנו, לנד רובר מציגה מערכת חדישה...
עולם הרכב, 28.07.16
תכנית 7 - ניסן והג'וק החדש, טסלה מנמיכה ציפיות ועוד...
עולם הרכב, 04.08.16
תכנית 8 - על שיטת ה 0 קמ"ש, עליית מחיר הביטוח של האופנועים ועוד...
עולם הרכב, 25.08.16
תכנית 9 - מה קורה כשמעבר חציה הופכת למוקש בטיחות? 
עולם הרכב, 01.09.16
תכנית 10 - השקת פורש פנמרה החדשה, והאם ה-RX9 של מזדה תגיע לפס הייצור?
עולם הרכב, 08.09.16
תכנית 11 - לראשונה על המסך, מבחר מבחני דרכים של מגזין "עולם הרכב"
אלפא רומיאו ג'וליה נחתה בישראל
תכנית 12 - אלפה רומיאו ג'וליה נחתה בישראל, מה הם הדרכים לקנות מכונית חדשה? 
עולם הרכב, התכנית המלאה (14)
תכנית 14 - נסיעה ראשונה על האסטון מרטין DB11
רנו טווינגו כאן: עולם הרכב, תכנית 15
תכנית 15 - והפעם רנו טווינגו על הפרק, לאחר שחזרה שוב לישראל.
ב.מ.וו מסירה את הגג: תכנית 16
תכנית 16 - ב.מ.וו מסירה את הגג

מתלבט איזה רכב לקנות? כדאי שתדבר עם יועצי הרכבים שלנו

השאר פרטים ויועץ רכב יחזור אליך בחינם

קטלוג רכב

שברולט ספארק

חוות דעת - שברולט ספארק היא המכונית העירוני... מידע נוסף >

אלפא רומיאו מיטו

חוות דעת - אלפא רומיאו מיטו היא הסופרמיני ש... מידע נוסף >

פיאט פנדה

חוות דעת - פיאט פנדה היא מהמכוניות הוותיקות... מידע נוסף >

מרצדס C קלאס קופה

חוות דעת - מרצדס C קלאס קופה היא גרסת 2 הדל... מידע נוסף >

יונדאי i800

חוות דעת - יונדאי i800 הוא וואן מבית היצרן,... מידע נוסף >