סגור

מבחן השוואתי ענק: מי פיק אפ הטוב ביותר בשטח?

5 טנדרים, יומיים של טירונות מדברית ומנצח אחד

  • דרור ברלי וכפיר כשריאן

  • 14.09.2018
 
 
פרולוג: סוף עידן הדינוזאורים
אנחנו, אוהבי נהיגת השטח, נמצאים בשנים האחרונות במגננה. מנהלים סוג של קרב מאסף אבוד מראש. "המודעות הסביבתית" (מונח-על שמלבד דאגה לסביבה מאגד בתוכו גם מבחר של כמה מהתכונות האנושיות השליליות ביותר כמו טרחנות, קנאה, צרות עין, צביעות וסגידה לפוליטיקלי-קורקט) מצמצמת ומקטינה את היצע רכבי השטח האמיתיים לא רק אצלנו אלא בעולם כולו. רכבי השטח הם הקורבן הזמין והקל שמוצא את עצמו שוב ושוב במרכז הכוונת של חסידי איכות הסביבה וכך דגמים ושמות מיתולוגיים מעולם ה-4X4 נופלים חלל בזה אחר זה והופכים לקרוסאוברים רכים, לצד דגמים אחרים שמגיעים לסוף דרכם ולהפסקת ייצור ללא מחליף ראוי.
 
אם לפני כ-15 שנה שוק רכבי השטח הציע שפע אפשרויות מעניינות ובעלות יכולת, לכל טעם ולכל כיס, הרי שכיום המבחר הצטמצם עד מאוד. רכבי שטח חדשים אמיתיים וקשוחים כמו לנדקרוזר סדרה 70 ודומיו ניתן למצוא היום רק בעולם השלישי ובמדינות כמו אוסטרליה ודרום-אפריקה, שאימתה של תקינה אירופית מחמירה אינה מתהפכת מעליהן. מה שנשאר, הפך ליקר מדי, עדין מדי, אלקטרוני מדי, מפונפן מדי. יותר מדי פלסטיק, חישוקי ענק נוצצים וצמיגי חתך נמוך, פחות מדי ברזלים לעניין  וסנטימטרים של מרווח גחון. לא בדיוק רכב שטח תכל'ס שאפשר לעבוד איתו באמצע השבוע וגם לטייל איתו בסופ"ש, בלי לחשוש מדפיקה פה, מכה שם.
 
טויוטה לנדקרוזר 70

 
תגידו "מה עם ג'ימני הרנגלר, הנדקרוזר 150? " ובכן, הראשון מקסים ואהוב ומרשים ביכולותיו, אבל קטן מדי לכל שימוש שמעבר לזוג + צידנית בינונית. גם השני מקסים ואהוב ומרשים ביכולותיו - אבל הפך לאייקון נובורישי לא פחות משהוא אייקון שטח – וגם הוא לא בדיוק רכב מסעות שאפשר להעמיס עליו משקלים או משפחה + ציוד לטיול של כמה וכמה ימים. השלישי קצת פחות מקסים, אבל לא פחות אהוב ועם הסתלקותו של מיצובישי פאג'רו, הוא הולך והופך לאופציה הסו-קולד "מפנקת" היחידה. היכולות שלו מצויינות לפי כל קנה מידה אבל גם הוא הפך ליקר להחריד ולפריט שמאפיין סוחרי סוסים יותר מאשר ג'יפאים אמיתיים.
 
"זה מה שנשאר"
אז מה נשאר? טנדרים. רכבי עבודה מובהקים, בעלי הנעה 4X4, שמיובאים לישראל בגרסאות מאובזרות שאמורות להפוך אותם לכלים דו שימושיים של ממש. הקטגוריה הזו עומדת בשנים האחרונות בסימן איום משמעותי מכיוונם של הענקים מאמריקה – לסילברדו/ראם/350F שמיובאים לישראל בגרסאות המוגדלות שלהם (על מנת לזכות בהטבות מס) יש יתרונות כלכליים מובהקים כמו הזדכות על המע"מ, הכרה מלאה בהוצאות, פטור מבלו על הסולר ועוד, שלא לדבר על תאי נוסעים מרווחים ומפנקים ומנועים שמפיקים מומנטים והספקים בלתי נדלים ומעניקים ביצועים מוחצים. אבל הם סובלים גם מחסרונות כמו הצורך ברשיון נהיגה למשאית, צריכת סולר מוגזמת, כושר תמרון בעייתי בשטח עירוני ועבור מי שרוכש טנדר על מנת להשתמש בו כרכב שטח, הם גם גדולים ומסורבלים וכבדים מדי, מוגבלים מדי בעבירותם ובאופן כללי דורשים יותר מדי פשרות ורחוקים מלספק את הסחורה.
 
רוב שוק הטנדרים בישראל אכן מייעד אותם לעבודה נטו, אבל במבחן הזה אנו מפגישים אותם במטרה לבחון האם הם יכולים להוות תחליף הולם ל- SUV של פעם, בדגש על יכולות השטח. החלטנו לבדוק את כישורי השטח שלהם במסלול מדברי קשוח של יומיים – עמוסים בחבורת גברים רעשנית ועטורת זיפים, בהרבה מאוד ציוד צילום, רחפנים, אוהלים, מנגלים וצידניות מתפקעות בהרבה קילוגרמים של בשר ועשרות רבות של בקבוקי בירה קרה. כשחיפשתי בפורום ג'יפולוג שני רחפניסטים שיבואו לעבוד בזמן שאנחנו מסתלבטים על נהיגת שטח, פיתיתי אותם ב"טיול גברים כהלכתו" – אויר, אוירה, עבירות. הרבה שטח, הרבה נהיגה, וכשמגיעים לחניון – לא נבזבז מקום יקר בקיבה על סלטים וקישים – כאן יהיה הרבה בשר, הרבה אלכוהול (מאוחר בערב סביב המדורה, הרבה אחרי שהמנועים ידוממו). ללא מבטים נשיים זועפים מלאי תוכחה ברקע, יהיה מותר לאכול בידיים ולנגב אותן במכנסיים כמו שאנחנו אוהבים.
 
הכרות עם המועמדים
וכך, ברחבת החניה של תחנת הדלק בבית קמה מתאספים חמישה טנדרים בינוניים – טויוטה היילקס, ניסאן נבארה החדש, מיצובישי טריטון ואחיו התאום פיאט פולבק, והנציג האירופאי – פולקסווגן אמארוק. חסר לנו במפגש הפסגה הזה הדימקס של איסוזו. אחד הטנדרים הפופולריים בשוק - אלא שלמרבה הצער, היבואן העדיף להדיר את גלגליו מהמבחן הזה וזה חבל.
 
תדריך בטיחות וצלמים ויצאנו

(צילום: להב חגאי)

 
עיצוב וצבעים הם עניין של טעם שלא נתעכב עליו יותר מדי – כל אחד והעדפותיו וממילא הכל יתכסה תיכף באבק מדבר צהבהב. נציין רק שפולקסווגן אמארוק מייצג את הקו האירופי המצטנע, הפרקטי והנקי, חף מהצטעצעויות ומנוצצים למיניהם. לעומתו צמד התאומים טריטון/פולבק לבית מיצובישי/פיאט, מייצגים את הטעם הדרום מזרח אסיאתי – עיצוב בוטה ודרמטי, כמעט מוגזם, עתיר חלקי פלסטיק מצופים כרום-ניקל נוצץ. יש מי שאוהב את זה כך. טויוטה  היילקס מתאפיין בקו נקי אבל בגרסתו המאובזרת גם הוא סובל מכמות מוגזמת של ניקל מזויף במיטב הסגנון וטוב הטעם החביב על עדות המזרח הרחוק והמזרח התיכון, חישוקי סגסוגת בעיצוב לא אטרקטיבי והחרטום שלו בולט קדימה כמו האף של גונזו, עם סרח עודף מוגזם "במקצת". בכל מקרה, אנחנו בהחלט מעדיפים את הלוק הענייני של הגרסה הבסיסית נטולת הכרום על חישוקי ברזל שחורים וקרביים. ניסאן נבארה? הוא מהאו"ם. איפה שהוא באמצע, עם חמוקים מעוגלים וחישוקי ענק נוצצים בהתאם לצו האופנה.
 
פולקסוואגן אמרוק עיצוב מצטנע, פרקטי ונקי

(צילום: להב חגאי)

טויוטה היילקס, הרבה סרחים עודפים

(צילום: להב חגאי)

 
הטנדרים בנויים לפי מפרט כמעט אחיד – שילדות סולם חסונות, קבינה כפולה, ארגז נפרד פתוח, ומתחת לשילדה נמצא סרן אחורי חי ומתלים קדמיים נפרדים. כל המתמודדים חמושים במנועי טורבו דיזל (4 צילינדרים בנפחי 2.3-2.4 ליטר בטנדרים מהמזרח, 6V בנפח 3.0 ליטר בפולקסווגן) ותיבות הילוכים אוטומטיות (5 מהירויות בטריטון ובפולבק, 6 מהירויות בהיילקס, 8 מהירויות בנבארה ובאמארוק). אבל יש הבדלים ביניהם, אפילו עקרוניים.
 
בדרך לשטח
פרק הכביש לוקח אותנו מבית קמה לתחנת הדלק בעבדת ומשם חזרה לשדה בוקר, היכן שאנחנו נכנסים לשטח ליד "בית השאנטי" בואכה רמת ציפורים, מספיק על מנת להתרשם מהביצועים שלהם וזה המקום לספר לכל מי שרגיל לטנדרים הישנים של שלהי המאה ה-20 עם מנועי דיזל חלשים ומטרטרים שאם הצליחו לדגדג 100 כ"ס נחשבו  ל"חזקים", שאנחנו ב-2018 ולטנדרים של היום יש ביצועים מוחצים שלא נופלים משל רוב המכוניות המודרניות מסביב, מאפשרים תאוצות חזקות מהמקום, שיוטים שקטים ונוחים במהירויות פליליות, עקיפות זריזות וסחיבה מרשימה בעליות גם תחת עומס מלא. אבל גם כאן יש הבדלים. 
 
מיצובישי טריטון: עיצוב מוחצן

(צילום: להב חגאי)

 
בפרק הביצועים לא היה לנו ספק מי ינצח: מנועו הכביר של האמארוק (6V בנפח 3 ליטר) משחרר 224 סוסים ו-55 קג"מ (בגדישת יתר רגעית הוא מעפיל ל-245 כ"ס) משמש גם בטוארג ובאודי 7Q והוא לא רק משאיר מאחור את כל הטנדרים האחרים – לדעתנו הוא גם לא יפגר בהרבה אחרי הענקים האמריקניים בעלי מנועים בנפח והספק כפולים וגם ייתן חזק בראש להרבה מכוניות שנהגיהן בטוחים שהן חזקות ומהירות. נהמתו המרושעת של ה-V6  הגרמני והדחף המרשים בגב בכל ליטוף של המצערת גורמים לנו לתת בגז שוב ושוב רק כדי להתענג על הסוסים המשתוללים – זה כיף וולגרי אבל אמיתי עד מאוד.
 
הבאים בתור במבחן הביצועים הם ניסאן נבארה ומעט אחריו שני התאומים טריטון/פולבק. תפוקת מנוע  ה-2.4 ליטר של המיצובישים (181 כ"ס, 43.8 קג"מ) נופלת במקצת מזה המודרני יותר של הנבארה (2.3 ליטר טווין-טורבו, 190 כ"ס, 46.9 קג"מ) ויש להם גם פחות הילוכים בתיבה האוטומטית, אבל עדיין מדובר במנוע מצוין, מרשים וחזק בעל כוח מתפרץ וההילוכים מתחלפים חלק ומהר. אין לנו שום טענות לביצועי ההיילקס, אבל במבחן הזה מנועו צנוע ההספק (150 כ"ס, 40.8 קג"מ, גיר אוטומטי בעל 6 מהירויות) לא מספיק על מנת להתמודד מול חזקים ממנו והוא נשאר הפעם מאחור למרות תנוחת ישיבה מאוד נוחה. 
 
דירוג ביצועי הכביש: אמרוק, נבארה, טריטון/פולבק, היילקס
 
פיאט פולבק: התאום של הטריטון

(צילום: להב חגאי)

 
במהלך הנסיעה אנו מתחלפים בנהיגה בין הכלים ומתרשמים מהם ומההבדלים ביניהם. הנאות נהיגה ספורטיבית אין מה לחפש בטנדרים, אבל כבר כאן אין לנו ספק שבכל מה שקשור לנוחות נסיעה כוללת, כל טנדר הוא פשרה. לעתים כואבת (בגב). ההסבר נעוץ בדרישה לבצע מגוון רחב של משימות, החל מהובלת מטען של טון בארגז +נגרר עמוס (מה שמצריך קפיצים אחוריים נוקשים ומוצקים שיתמכו במשקל הרב) ועד לנסיעות עירוניות מנהלתיות עם ארגז ריק ממטען. מכיוון שקשה לתת תשובה מספקת לכל תרחיש ותרחיש, רוב הטנדרים מכוונים להעמסת משקל ועל כן סובלים מקפיצי עלים אחוריים נוקשים מאוד שגורמים להם לקפץ ולהיטלטל. יוצאי הדופן שלנו הפעם הם ניסאן נבארה שהוא הטנדר הראשון שמצויד בקפיצי סליל מאחור מאז גרסאות הטנדר של מרצדס G  ולנדרובר דיפנדר מנוחתו עדן ולהבדיל אלפי הבדלות – סאנגיונג מוסו, ספורטס ואקטיון ספורטס (גרסאות פיקאפ צנועות ל-SUV הקוריאניים, שהיה קצת קשה לקרוא להם "טנדר"). גם הוא עדיין לא מאיים על נוחות הנסיעה של מכוניות פרטיות או ג'יפים גדולים, אבל בהשוואה לשאר החבורה המקפצת, הוא נוח עד מאוד. בליגה משל עצמו.
 
הטנדר הנוח השני בחבורה הוא פולקסווגן אמארוק שנמכר בשתי גרסאות – גרסת "לייט דיוטי" שקיבלנו למבחן, בעלת קפיץ אחורי עם 4 עלים (3 עלים + עלה עומס) שמוגבלת בכושר ההעמסה ל-690 ק"ג בלבד, אבל מפנקת בנוחות נסיעה טובה יחסית לטנדר, וגרסת "הווי דיוטי" בעל 6 עלים (5 + עלה עומס) קשוחים יותר שמיועדת למי שרוצה להשתמש בו לעבודה ולהעמיס כמעט 900 ק"ג.
 
ניסאן נבארה: עיצוב בצו האופנה

(צילום: להב חגאי)

 
שני אלה הובילו בבירור במדד נוחות הנסיעה כאשר את המקום השלישי תופס טויוטה היילקס. ההיילקס המיתולוגי הוא טנדר קלאסי, נוקשה ומקפץ כאשר הארגז שלו ריק, אבל איכשהו, הטלטולים שלו לא אלימים וכן נסבלים. המתלים שלו עובדים היטב במהירויות גבוהות – אז הוא הופך למרוסן ומדויק. את הרשימה סוגרים התאומים לבית מיצובישי/פיאט עם מתלים אחוריים קשים מאוד ומלוא החופן טילטולים. בטריטון המצב היה מעט טוב יותר, אולי מפני שהוא היה העמוס ביותר בחבורה, אבל עדיין נוחות הנסיעה של שניהם היתה פחות מבינונית.
 
דירוג נוחות נהיגה כוללת בכביש: נבארה, אמרוק, היילקס, טריטון/פולבק 
 
נוחות היא גם פונקציה של תא הנוסעים, נוחות הישיבה ותנוחת הנהיגה. כאן חולקים את המקום הראשון אמארוק והיילקס. הראשון מציע סביבת נהג פולקסוואגנית קלאסית – עיצוב רבוע ופשוט, הרבה שחור קודר, אבל הנדסת אנוש ללא דופי, חומרים  משובחים ואיכות הרכבה גבוהה. המושבים הקדמיים נוחים ותומכים היטב, תנוחת הנהיגה, כמקובל במכוניות VAG, מושלמת לכל גובה ומבנה גוף ונהנית משפע כוונונים לטווח גדול. אירופה! רק במושב  האחורי המשענת מעט זקופה מדי וחסר מעט מרווח, מה שמלמד שהאמארוק כבר אינו הטנדר המודרני ביותר בחבורה.
 
טויוטה היילקס משוויץ בתא נוסעים מצוין בעיצוב מודרני ונעים של דגמי טויוטה העדכניים – החומרים פשוטים יותר אבל איכות ההרכבה מעולה, מושבים קדמיים ותנוחת נהיגה מצויינים לראשונה בטנדרים מתוצרת טויוטה בכלל (שעד היום היו מיועדים כנראה לאורנגאוטנים ארוכי זרועות וקצרי רגליים), מושב אחורי מרווח ונוח ובידוד רעשים מצויין ביחד עם אבזור נאה משלימים כאן את חבילת תא הנוסעים המוצלחת שבחבורה. לנבארה תא נוסעים מודרני אבל הוא כושל עם גלגל הגה נמוך ואופקי מדי ותנוחת נהיגה שלא מתאימה לנהגים גבוהים. זה מוזר וגם מעצבן ואם הגובה שלכם 1.90 כמוני, לא תאהבו לנהוג בו לאורך זמן. גם התאומים טריטון/פולבק סובלים מאותה תנוחת נהיגה "מזרח אסיאתית" (מושב גבוה מדי, הגה נמוך מדי ואופקי) שמקשה על אנשים גבוהים, אבל תא הנוסעים שלהם מאובזר ונעים, למעט מושב אחורי צפוף למדי.
 
דירוג תא נוסעים: אמרוק/היילקס, נבארה, טריטון/פולבק 
 
עולם של מדבר וטבע
הכביש הוא רע הכרחי בדרך לטיול – כי אנחנו הפעם בעניין של שטח והרבה ממנו. מסלול המבחן הארוך ייקח אותנו משדה בוקר דרך רמת ציפורים וגבעות כבודה אל נחל רסיסים ובאר-חפיר, שם נעצור למנוחת צהרים בצל בטונדות צבאיות נטושות, משם יתחיל הדובדבן (או הקריעה) של היום – העליה הארוכה לכיוון הר חמרן. התמודדות עם הטרשים והשפ"צים האימתניים וה"אמבטיה" המפורסמת וטיפוס בהצלבות, בדרדרת ובבולדרים לפסגת הר חמרן בגובה של 800+ מטרים. אחרי שנצפה אל מרחבי סיני ונתבשם באוויר הפסגות, נרד לנחל חורשה, שם נפרוש אוהלים ונתניע מנגלים בחניון הלילה מאגורת חורשה. למחרת בבוקר נמשיך דרומה דרך נחל אלות המרהיב, על אינספור עצי האלה האטלנטית ומעברי הסלעים הטכניים שייאתגרו את הטנדרים ואת הנהגים. ארוחת צהריים בחניון בורות לוץ ומשם – לפי החשק ומצב הרוח. 
 
מנוחת הלוחמים רגע לפני הקרב

(צילום: להב חגאי)

 
למי שאינם בעניינים, נוכל לספר שהר חמרן הוא אחד מיעדי ה-4X4 היותר מאתגרים לרכבי שטח סטנדרטיים – הטרשים החדים, שיפועי הצד המפחידים, המדרונות התלולים, קשיי העבירות, הטלטולים והמאמץ, מחייבים עירנות שיא ונהיגה שקולה ונחושה, רצוי בכלי רכב חזקים, בעלי מתלים טובים, בקרות משיכה יעילות ו/או נעילות דיפרנציאלים. זהו אינו המקום לנהגים טירונים ולכלי רכב "מפונפנים" שישאירו כאן צמיגים קרועים ומלוא החופן חלקי פלסטיק מנופצים ואולי גם יבדקו את חוסן הגג! בנוסף, קיים כאן הקושי הגיאוגרפי/פסיכולוגי – זהו אחד האיזורים הקשוחים, הלא סלחניים, שכוחי האל, המבודדים והמרוחקים ביותר בישראל. הקליטה הסלולרית סמלית עד לא קיימת, בהחלט לא מקום סימפטי להיתקע בו לבד עם ציריה גזורה, דרייבשאפט סחוט או מנוע ששפך לאגר. לכאן נוסעים בכלי רכב מתאימים ובקבוצה מצויידת היטב ולא מהססים לגלות בגרות ואחריות, לוותר ולעשות אחורה פנה, במקרה שיש ספק במשהו. כי אז אין ספק. האם הטנדרים שלנו מתאימים למשימה? הבה ונבדוק.
 
שיפועי צד אכזריים לצד אבנים חדות ונבזיות

(צילום: להב חגאי)

מעלה חמרן, אחד הקשוחים לכל רכבי השטח

(צילום: להב חגאי)

 
על הצד הטכני (טכנופובים? תקפצו לפרק הבא!) 
הלב של כל רכב 4X4 הוא מערכת ההנעה שלו ולאורך שנים רוב הטנדרים שומרים אמונים למבנה הקלאסי של סרן אחורי חי ומתלים קדמיים נפרדים, עם תיבת העברה Part-Time  כלומר כזו שאפשרת נסיעה על כביש בהנעה אחורית 2X4 + נסיעה בשטח במצב 4X4 "גבוה" ו"נמוך" (הילוך כוח). בחבורה שלנו, טויוטה היילקס וניסאן נבארה הם המייצגים של הגישה הקלאסית הזו. מיצובישי ופיאט הולכים כאן צעד אחד קדימה עם תיבת ההעברה "סופר-סלקט" המצויינת המוכרת לנו מדגמי הפאג'רו כבר החל מתחילת שנות ה-90, שמתהדרת ביתרון גדול – יש כאן דיפרנציאל מרכזי ומצב נהיגה נוסף – 4X4 "גבוה" לכביש. מצבי השטח הם 4X4 "גבוה-נעול" ו-"נמוך-נעול", כאשר הכוונה היא לנעילה של אותו דיפרנציאל מרכזי. לתיבה הזו יתרון בטיחותי ניכר בתנועה על כבישים חלקים/מושלגים וכו'.
 
פולקסווגן אמארוק הולך צעד נוסף קדימה – לתיבת ההעברה שלו אין בכלל מצב של הנעה לשני גלגלים. זוהי תיבת מסוג Full-Time (שבפולקסוואגנית נקראת בשם "Motion4") כלומר הנעה כפולה קבועה כל הזמן, שיתרונותיה בכביש רטוב/חלקלק ברורים. הדיפרנציאל המרכזי בתיבה הזו הוא מטיפוס ויסקוזי וננעל אוטומטית. אבל לתיבה הזו גם יש חסרון גדול: אין בה הילוך כוח כלל. את הפיצוי לצורך תנועה בשטח טכני שמחייב זחילה איטית ו/או בלימת מנוע במורדות, אמור לתת שפע המומנט של המנוע ובעיקר ההילוך הראשון הקצר מאוד בתיבת ההילוכים.
 
הפיצ'ר הטכני הבא בתור הוא נעילה לדיפרנציאל האחורי. בטנדרים מדובר באביזר חיוני משום שכאשר ארגז המטען שלהם ריק, אחיזת הגלגלים האחוריים מאוד סמלית ושפע המומנט שזורם אליהם מסחרר אותם במקומם די בקלות. תוסיפו את העובדה שבדרך כלל הם גם אינם מצטיינים במהלכי מתלה נדיבים במיוחד – כלומר ממהרים להניף גלגלים באוויר ותקבלו מושג על הבעייתיות. אי לכך, כל חמשת גיבורינו מצויידים בנעילה אחורית עם הפעלה חשמלית כציוד מקורי מהיצרן (רק איסוזו דימקס שנעדר מהמבחן לא מצויד בנעילה) וגם במערכת בקרת משיכה אלקטרונית מודרנית הפועלת על כל ארבעת הגלגלים. השילוב של שני אלה אמור לתת להם עבירות גבוהה בשטח טכני. יוצאי הדופן כאן הם מיצובישי/פיאט שבקרת המשיכה שלהם מתנתקת בזמן הפעלת הנעילה האחורית, מה שמשאיר את הגלגלים הקדמיים משוללי מערכת עזר כלשהי ועל כן מחוץ למשחק במקרה שאחד מהם מאבד אחיזה. זה מוזר ותמוה, במיוחד מיצרן עתיר מסורת שטח כמו מיצובישי. הסבר טכני הגיוני שעולה על דעתי הוא שמערכות בקרת משיכה (שפועלות באמצעות שיגור פולסים למערכת הבלמים) מייצרות עומס רב על הבלמים עד כדי התחממותם, אז בקרת המשיכה חדלה מלפעול עד שיתקררו - וכבר נתקלנו בתופעה הזו בכמה דגמי רכבי שטח. ייתכן שבמיצובישי העדיפו להקריב מעט מכושר העבירות לטובת המשך תפקוד יעיל ובטוח של הבלמים. מי יודע? אולי. בינתיים זה מה שיש ומחייב את הנהג להיות מודע לאפשרות שייתכן, במצבים ספציפיים מסויימים, העבירות אולי  תהיה טובה יותר דווקא ללא הפעלת נעילה אחורית.
 
פרט נוסף וחשוב לצורך התאמה לעבודת שטח הוא הגלגלים והצמיגים. בשטח הגודל קובע ועוד איך והקוטן רק מפריע. ואנחנו מדברים כמובן על קוטר הצמיגים. "גלגל גדול מקטין מכשול" אינו פתגם ריק מתוכן אלא צופן בחובו את הבסיס של כל התורה כולה – רכב שאמור לעבוד בשטח זקוק לצמיגים גדולים ככל שאפשר וכמה שיותר גדול, כך טוב יותר. אלא שהצורך הזה מחייב גם מכלולי הנעה חזקים וכבדים (ויקרים) ומתנגש עם הדרישה לניהוג טוב בכביש, מה שדורש מהיצרנים להתפשר על צמיגים בקטרים שבין 30 ל-32 אינץ'. 
 
פחות מזה – קטן מדי לשימושי שטח. יותר מזה - כבר גדול וכבד מדי בכביש. בנוסף, רוב רכבי הכביש-שטח המודרניים סובלים מהנטיה הטרנדית לחישוקי סגסוגת גדולים שלא לצורך עם צמיגים ספורטיביים בחתך נמוך בעלי דופן נמוכה ופגיעה להחריד. מבין חמשת גיבורינו, היילקס ונבארה מתהדרים בצמיגים בקוטר כולל של כמעט 31 אינץ', ואילו אמארוק, טריטון ופולבק מסתפקים בצמיגים קטנים יותר באינץ' אחד (ג'יפאים מודדים הכל באינצ'ים. מקטרי צמיגים וציריות ועד עובי שאקלים. למה? ככה). מין הסתם חובבי השטח פותרים עניינים פעוטים כאלה באמצעות הגדלת/החלפת מידות צמיגים אבל חשוב לזכור שבישראל, ארץ עודף הרגולציה ואינסוף מגבלות בלתי אפשריות – גם זה אסור.
 
בנוגע לחתך הצמיג – ככל שזה גבוה יותר, כך מתאים יותר לשטח ומסתדר טוב יותר עם הפחתות בלחץ האוויר שחיוניות לאחיזה ומשפרות את הנוחות, לא רק בחולות אלא גם בסלעים. לטויוטה ומיצובישי/פיאט יש יתרון כאן עם חישוק בקוטר 17' וצמיגים בעלי דופן בחתך 65 – זה עדיין לא ממש מתאים לשטח כמו חתכי 70-85, אבל בוודאי טוב יותר מחישוק 18' עם צמיג בחתך 60 של ניסאן ופולקסווגן שרגישים יותר לצביטות, חתכים וקרעים. כמובן שכמקובל בכלי רכב חדשים מהחנות, כל חמשת הטנדרים מצויידים בצמיגים בעלי סוליית כביש מובהקת, גם זה עניין שחובב השטח צריך לטפל בו עם צמיגי AT  ("50:50" או "חצי-חצי") לפחות, שישפרו  את האחיזה והעמידות בשטח ועדיין יהיו סבירים גם על כביש.
 
מפשלים שרוולים בדרך לכיבוש ההר
אז אחרי שחפרנו לעומק במפרטים הטכניים ובראש שלכם, הגיע הזמן להביט במפה ולתת בגז. ראשית, אי אפשר שלא להתפעל מאיכות החיים המשופרת על סיפונם של טנדרים מודרניים בהשוואה לאלה הישנים מלפני 15-20 שנה, בוודאי בהשוואה לרכבי שטח קשוחים וספרטניים. זה עדיין לא  SUV מפנק, אבל תאי הנוסעים בטנדרים מודל 2018 מרווחים יחסית, מבודדים היטב מרעש ומוויברציות. המיזוג מקפיא, המושבים נוחים, מערכות העזר האלקטרוניות פועלות היטב, מפחיתות מרמת המתח והנהיגה הרבה פחות מעייפת ממה שהורגלנו בבהמות עבודה שכאלה בעבר. המנועים עתירי המומנט בעלי רזרבות כוח ניכרות ומספקות לכל מצב בו נדרש כוח סחיבה, גם בעומס מלא. אבל עדיין צריך להתחשב בזוויות המרכב הבעייתיות, להיזהר על הפגושים הקדמיים הפלסטיים וכמובן לתת את הדעת על המפתנים הארוכים – כל הטנדרים מצויידים במדרגות צד דקורטיביות עשויות אלומיניום דק – על הפן האסתטי של התוספת המיותרת הזו קטונתי מלחוות דעה כי זה עניין של טעם, אבל אין ספק שהמדרגות הללו חסרות תועלת ממשית, מפריעות בשטח עד כדי תקיעה וממהרות להיפגע, להתעקם ולהתקמט. בחלק מהטנדרים פירקנו מראש את המדרגות שמחירן אינו זול, על מנת לשמור על שלמותן, אבל לצערנו התברר שהכוונה הטובה והגדלת הראש היו בעוכרינו.  בהיעדרן צידי החלק התחתון של המרכב חשופים לפגיעות מסלעים פה ושם. למי שמתעתד לעבוד הרבה בשטח, מומלץ להחליפן במדרגות צד עשויות צינור פלדה שיגנו על המפתן מבלי לפגוע בזוית הבטן ויאפשרו עבודה/חילוץ עם ג'ק הייליפט, אם וכאשר יתעורר צורך.
 
יד מכוונת תציל מנזק

(צילום: להב חגאי)

 
אז איפה ההבדלים בשטח? ראשית – נוחות הנסיעה. טריטון ופולבק הם בבירור היותר  קשיחים והפחות נוחים בחבורה, מחייבים קצב רגוע יותר ונהיגה עירנית ומחושבת, בחירת קו נכון גם בנהיגת שביל נינוחה על מנת להפחית במקצת מהטלטולים והקפיצות.
 
הטריטון מסתער בנחישות על ההר

(צילום: להב חגאי)

היילקס מטפס את החמרן בנונשלנטיות מדהימה

(צילום: להב חגאי)

 
אמארוק בגרסת לייט-דיוטי ונבארה נוחים יותר מהאחרים בבירור, מגהצים וסופגים הרבה יותר טוב וטויוטה היילקס, הגם שאינו רך ומפנק, מציג עבודת מתלים מצויינת שרק הולכת ומשתפרת ככל שהמהירות עולה, עם תחושה של חדות ודיוק - משהו שם עובד נכון וטוב. 
 
בכל נושא הנוחות לאורך זמן, מדברת גם תנוחת הנהיגה וכאן מנצחים בקלות היילקס ואמארוק שמציעים תנוחת נהיגה "אירופאית" מצויינת, הרבה יותר טבעית והרבה פחות מעייפת, שמתאימה גם לפרופורציות גוף מערביות. כאשר התחלנו לעניין המרכזי שלשמו התכנסנו – נהיגת השטח הטכנית האיטית במעלות לכיוון הר חמרן, התחילו לצוף הבדלים נוספים שסייעו לנו לקבל את ההחלטות. 
 
פיאט פולבק בפעולה

(צילום: להב חגאי)

 
למיצובישי טריטון/פיאט פולבק יש לכאורה את כל מה שצריך – מנוע חזק, מרווח גחון ראוי, הילוך כוח, בקרת משיכה ונעילה אחורית, אבל קוטר הגלגלים הוא הקטן מכולם, תנוחת הנהיגה כפויה, הפעלת נעילה אחורית מנטרלת את בקרת המשיכה והטלטולים העזים מאלצים לנהוג במשנה עירנות ולחפש קוים נטולי מהמורות. קשיחות המתלים גורמת לגלגלים האחוריים לנתר ולאבד אחיזה. זה מעיק ומציק ובסופו של דבר גם מעייף. מבין שניהם, להזכיר - תאומים זהים לחלוטין שמתגלגלים מאותו פס ייצור במפעל מיצובישי בתאילנד, פיאט פולבק מסתמן תיאורטית כרכישה העדיפה – הוא זול יותר במעמד הקנייה ומציע אחריות ארוכה יותר. מצד שני, שיקולי תדמית ואמונות תפלות האופייניים לשוק המשומשות אצלנו, מעניק לטנדר הנושא את לוגו מיצובישי שמירת ערך עדיפה לאורך זמן על פני תאומו הנושא לוגו של פיאט.
 
פולקסווגן אמארוק מתעלה על הצמד היפני/תאילנדי/איטלקי עם מראה נקי ואלגנטי, נוחות נסיעה מצויינת וכמובן – כוח. המון כוח. כוח בלי סוף. זה מחפה במשהו על היעדרו של תחום נמוך בתיבת ההעברה – עם מערכת בקרת המשיכה הטובה ביותר מבין חמשת הטנדרים ועם נעילה אחורית, האמארוק התמודד בהצלחה עם המעלה להר חמרן, אבל התחושה היתה שהאמארוק הועמד כשגבו אל הקיר. שימוש ממושך מעין זה לא יעשה חסד לאורך זמן עם תיבת ההילוכים שלו – כשאין הילוך כוח, קשה לזחול לאט לאט, "קוביה-קוביה", מבלי להחליק ולטגן את הגיר. ההילוך הראשון אמנם קצר, אבל לא קצר מספיק על מנת לתת תשובה להילוכי הכוח של הטנדרים המתחרים. גם מרווח הגחון קטן יותר, קוטר הגלגלים והדופן הנמוכה של הצמיגים מחייבים משנה זהירות. למי שעיקר נסיעותיו על כביש סלול, לא מאתגר את הטנדר שלו בשימושי שטח קשים ואוהב את הכוח הממכר של מנוע ה-6V ואת התחושה האירופאית המהודקת – אמארוק הוא הטנדר הנבחר ללא ספק. אבל היום אנחנו בעניין של רכב שטח קשוח ואפשר לומר שהופתענו מהאמארוק לטובה גם בשטח, אבל לנצח כאן יהיה לו קשה.
 
למרות המחסור בהילוך כוח, האמרוק מפצה במנוע, גיר ואלקטרוניקה

(צילום: להב חגאי)

 
ניסאן נבארה הוא הטנדר המודרני מכולם. מנועו חזק מאוד, תיבת 8 ההילוכים שלו מספקת יחס זחילה כולל מצוין, בקרת ירידה במדרון מסייעת לבלימת המנוע ונוחות הנסיעה של קפיצי הסליל האחוריים היא ללא תחרות כאן. ומי שרוצה אותו עם לוגו של מותג אירופי וניחוחות של יוקרה, ישמח לדעת שהוא מהווה את הפלטפורמה לטנדר החדש של מרצדס, ה-X -קלאס... רוב הנתונים המספריים הניתנים למדידה הם לטובתו ועדיין, עם  כל המצויינות שלו, – משהו בו לא מושלם. הוא לא מרגיש מסיבי מספיק, תנוחת נהיגה כפויה וצמיגי חתך נמוך עדינים מדי גורמים לחוסר שקט על סיפונו. חשש מתמיד פן יקרה משהו... ובמקומות מלחיצים כמו הר חמרן אנחנו לא אוהבים להרגיש כך.
 
ניסאן נבארה: הטנדר המודרני מכולם

(צילום: להב חגאי)

 
ואת השקט והביטחון המוחלט שהכל יהיה בסדר קיבלנו בטנדר אחד בלבד. אין ספק שבטויוטה היילקס כל העסק עובד נכון ובהרמוניה מושלמת. הוא גם לא הנוח ביותר על הכביש, בוודאי כשהארגז ריק. אבל לא הרגשנו מחסור בכוח וחוץ מזה, מי יוצא לטיול עם ארגז ריק? משפחה + ציוד רגיל לטיול של יומיים שלושה מצטברים למשקל של כמה מאות ק"ג שכל אחד מהם משפיע לטובה על תפקוד המתלים והופך  את ההיילקס לנוח למדי. גם המנוע הוא הפחות מרשים בחבורה, למרות שלפי כל קנה מידה הוא חזק מספיק לכל צורך שפוי. התחושה שהוא מעביר היא מסיבית, מהודקת ומעוררת אמון. הצמיגים הגדולים בחבורה שמכילים יותר אוויר משתתפים בעבודת שיכוך המהמורות ופחות רגישים לפנצ'רים, ההיגוי מוצק, נטול חופשים ומשרה בטחון, יחס ההעברה הנמוך שלו אינו האיטי ביותר כאן, אבל בקרת המשיכה שלו יעילה כמעט כמו של האמארוק ובשילוב עם עבודת מתלים טובה, נעילה אחורית ומרווח הגחון הטוב, הגלגלים הגדולים ותחושת ה"חתיכה אחת", הוא מעביר לנהג תחושת בטחון ואמון שהאחרים מתקשים לספק. את העלייה מה"אמבטיה" בחמרן לכיוון דרום-מערב, אל פסגת ההר, טיפס ההיילקס בקלות יחסית ללא צורך בהפעלת הנעילה האחורית! על צמיגי כביש שלחלוטין לא מתאימים לסיטואציה וזה, צריך להודות, כבר מרשים מאוד.
 
מדורה, סטייק ובירה קרה, שלב הסיכומים
בסיום היום הראשון, בחניון מאגורת חורשה. כאן, בגובה 700-800 מטרים, קריר ונעים בלילה גם באמצע יולי. סביב המדורה, על קבבים וסטייקים עסיסיים ובקבוקי בירה קרה, התנהלה שיחת הג'יפאים סביב השאלה "מי מנצח". הדעות לכאן ולכאן הובעו והועלו ונומקו, אבל בטקס איסוף המפתחות המסורתי ושאלת רבע מיליון השקלים, מלווה בנפנופי ידיים אה-לה-חיים הכט – "את מי היית אתה לוקח הביתה?", התשובה לא הפתיעה. היו שבחרו בנבארה בזכות הנוחות ובאמרוק בזכות המנוע והביצועים, אבל רוב מוחלט של הקולות הלכו לטובת טויוטה היילקס בזכות יכולותיו בשטח.
 
אני מודה ומתוודה, מעולם לא הייתי ממעריצי טויוטה – התופעה הצרכנית/פסיכולוגית שצמחה עם השנים סביב המותג, נשענת על מוניטין אמינות אגדי של כמה דגמים עתיקים מלפני עשרות שנים והתפתחה לכדי הערצה/סגידה עיוורת בניחוח שמזכיר דת או כת, שכולן ביחד כמו כל אחת לחוד הובילו למעמד ללא תקדים בשוק היד-השניה, בנוסף לבינוניות הדינמית הכמעט-מסורתית שהפגינו רוב כלי הרכב מתוצרת טויוטה לאורך שנים ארוכות, גרמו לי להטיל ספק ולפקפק ולא ללכת שבי בעיניים עצומות לרווחה אחרי תופעת העדר.
 
אבל מסתבר שלעתים יש משהו בחוכמת ההמונים. יומיים במדבר בתנאים שלא נותנים הנחות, גרמו לי להשתכנע שבאמת יש משהו בהיילקס. בהנחה שכל מה שחשבתי על המותג עד כה היה נכון, אז כנראה שכאן ביצעו המהנדסים היפניים עבודת שיפור ראויה מאוד. היילקס 2018 אולי לא הכי טוב בכל סעיף ספציפי, אבל הממוצע הכולל שלו הוא הטוב מכולם. מוצר בשל, בוגר ו"אפוי" כמו שצריך, בנוי לתלפיות, מאוזן ומעורר בטחון ואמון. הנדסה נכונה, ירידה לפרטים והקפדה על איכות גבוהה. כל הטנדרים האחרים באמת מצויינים, אבל בשטח טויוטה היילקס טוב קצת יותר. רק קצת, אבל גם "קצת" זה מספיק. וכך, למרות שהוא גם היקר ביותר מבין חמשת הנבחנים שלנו, מבחינתנו הוא טנדר ה-4X4 לשימושי שטח הנבחר שלנו. שאפו.
 
טויוטה היילקס: מוצר בשל, בוגר ו"אפוי" כמו שצריך

(צילום: להב חגאי)

 
דירוג כללי וסופי: היילקס, נבארה, אמרוק, פולבק, טריטון 
 
במבחן הזה בלט בחסרונו הטנדר הנמכר ביותר בישראל – איסוזו דימקס. הדימקס נהנה ממוניטין של סוס עבודה אמין וקשוח והוא חביבו של השוק המוסדי, עם כמעט 1600 יחידות שנמסרו בשנת 2017, רובם בתצורת הנעה אחורית בלבד לשימושי כביש נטו. גרסת ה-4X4 שביקשנו לקבל למבחן ולא הסתייע בידינו, עולה החל מ-220,000 שקלים לדגם בסיסי עם גיר ידני ועד ל-245,000 שקל עבור LS  אוטומטי מאובזר. הדימקס הוא אחד הותיקים ביותר בשוק, אבל במסגרת מתיחת הפנים שעבר קיבל מנוע חדש ומודרני בנפח הקטן מכולם, רק 1.9 ליטר, עם הספק מרשים (יחסית לנפחו) בסך 163 כ"ס ונתוני צריכת דלק הטובים מכולם, אבל הוא היחיד שאינו מצויד בנעילת דיפרנציאל אחורית ולנוכח רמת הקושי במסלול אנו נוטים להאמין שהיה מתקשה לנצח במבחן הזה.
 
עדיין מבולבל כדאי שתדבר עם יועץ רכב!
עדיין מבולבל כדאי שתדבר עם יועץ רכב!
מתלבט איזה רכב לקנות?כדאי שתדבר עם יועצי הרכבים שלנו!

השאר פרטים ויועץ רכב יחזור אלייך בחינם

עוד כתבות שעשויות לעניין אותך

מבחן השוואתי ענק: מי פיק אפ הטוב ביותר בשטח?
מבחן השוואתי ענק: מי פיק אפ הטוב ביותר בשטח? עולם הרכב תכנית 105
עולם הרכב 104: נהיגה ראשונה בקיה סטינגר
עולם הרכב 104: נהיגה ראשונה בקיה סטינגר
נגמרה החגיגה: מהיום נתוני צריכת הדלק תואמים למציאות ולא למעבדה
נגמרה החגיגה: מהיום נתוני צריכת הדלק תואמים למציאות ולא למעבדה. תכנית 103
צפו: נהיגה נדירה בסטלביו תלתן במסלול הניסויים של אלפא רומאו
צפו: נהיגה נדירה בסטלביו תלתן במסלול הניסויים של אלפא רומאו, עולם הרכב 102
עולם הרכב 101: מבחן ארוך טווח, סיכום ביניים
עולם הרכב 101: מבחן ארוך טווח לשברולט אקווינוקס, סיכום ביניים
בריחוף, בעזרת חשמל או תאי דלק. עתיד התחבורה נמצא בפתח! צפו
בריחוף, בעזרת חשמל או תאי דלק. עתיד התחבורה נמצא בפתח! עולם הרכב 100
עולם הרכב 98: יונדאי קונה מגיע למבחן
צפו: החדשה של במוו, נהיגה ראשונה בטוארג ובר ברוך כובש את איטליה
עולם הרכב, מהדורה 92: העולות החדשות על כבישי ישראל
צפו בתכנית: סקודה קארוק, טויוטה קאמרי וגם גרסה ספורטיבית לפיקנטו
ביקור מיוחד בלאונג' העסקים הנוצץ של לקסוס
ביקור מיוחד בלאונג' העסקים הנוצץ של לקסוס, עולם הרכב תכנית 91
עולם הרכב 88: מתקפת קרוסאוברים על ישראל
עולם הרכב 88: מתקפת קרוסאוברים על ישראל
הרקסטון החדש ואלפא רומאו סטלביו תלתן ירוק נחתו בישראל. תערוכת ניו יורק בפתח. אליפות הפורמולה 1 נפתחת וגם מסלול המירוצים בערד חוגג פתיחה בפסח.
הרקסטון החדש ואלפא רומאו סטלביו תלתן ירוק נחתו בישראל. עולם הרכב תכנית 86
מסע בנמיביה עם הטויוטה לנדקרוזר החדש
צפו: מסע בנמיביה עם הטויוטה לנדקרוזר החדש, עולם הרכב תכנית 85
עולם הרכב ספיישל תערוכת ז'נבה
טויוטה, וולוו, יגואר, יונדאי, לקסוס ועוד יצרניות כובשות את ז'נבה, תכנית 84
צפו: כשמשטרת התנועה הופכת לפורעת חוק
צפו: כשמשטרת התנועה הופכת לפורעת חוק
קופרה: לאן מיועדות פני המותג?
קופרה: לאן מיועדות פני המותג? עולם הרכב תכנית 83
נהיגה ראשונה: BMW X2
נהיגה ראשונה: BMW X2 שמביאה משב רוח מרענן וצעיר. עולם הרכב תכנית 82
צפו: מבחן דרכים ראשון לוולוו XC40
צפו: מבחן דרכים ראשון לוולוו XC40, עולם הרכב תכנית 81
צפו: נהיגת בכורה על היגואר E-PACE
צפו: נהיגת בכורה על היגואר E-PACE - עולם הרכב תכנית 80
הכי קרוב לקורס טיס: קורס נהיגת קטר
קורס נהיגת קטר - הצצה לעולם המסתורי ולתהליך ההכשרה של נהגי הרכבות בישראל
תכנית 79: עולם הרכב בנסיעות בכורה במכוניות החדשות שנמצאות בדרך ארצה
תכנית 79: עולם הרכב בנסיעות בכורה במכוניות החדשות שנמצאות בדרך ארצה
עולם הרכב 78: אופל אסטרה במבחן ארוך טווח
עולם הרכב תכנית 78: אופל אסטרה במבחן ארוך טווח
עולם הרכב תכנית 77: מבחר כתבות אקשן מהעת האחרונה עם אאודי, למבורגיני ופרארי
עולם הרכב תכנית 77: מבחר כתבות מהעת האחרונה עם אאודי, למבורגיני ופרארי
צפו: אחת ולתמיד, מתי מחליפים צמיג?
צפו: אחת ולתמיד, מתי מחליפים צמיג?
מבחן השוואתי: ימאהה טימקס 530 מול קימקו AK550
מבחן השוואתי: ימאהה טימקס 530 מול קימקו AK550
סובארו VX 2018 במבחן דרכים
סובארו VX 2018 במבחן דרכים, עולם הרכב תוכנית 76
צפו: סנטמטרים בודדים מתאונה קטלנית
צפו: סנטמטרים בודדים מתאונה קטלנית
פרוייקט צמיג: מה מסתתר מאחורי האותיות הקטנות?
פרוייקט צמיג: מה מסתתר מאחורי האותיות הקטנות?
תכנית 75
מיצובישי קוראת תיגר על פלח הג'פונים עם אקליפס קרוס, עולם הרכב תוכנית 75
תחילת המבול
יבואני הרכב לא מחכים וכבר מציגים את הדגמים לשנת 2018 – עולם הרכב תוכנית 73
צפו: עולם הרכב, מהדורה 71
למבורגיני אורוס, נסיעה על אאודיRS5, מבחן ראשון למתחרה של ה- Tmax ועוד
המכונית החשובה ביותר של סקודה במבחן דרכים, צפו
המכונית החשובה ביותר של סקודה במבחן דרכים, עולם הרכב - תכנית 70
הוולוו S90 T8, הטכנולוגית בעולם נחתה בישראל
הוולוו S90 T8, הטכנולוגית נחתה בישראל אוסף נדיר של מכוניות בקניון, תוכנית 69
עלילות פרארי בארץ הקודש, הסיפור האמיתי
הקשר בין סוג הצמיג לחיסכון בדלק? גולף R עם חבילת ביצועים חדשה, תכנית 68
תכנית 62
ארטילריה כבדה: מבחן דרכים ראשון ללקסוס LC500, עולם הרכב תכנית 62
תערוכת פרנקפורט יצאה לדרך
ב.מ.וו X7 חושפת דגם קונספט לשבעה נוסעים, עולם הרכב תוכנית 61
עולם הרכב תוכנית 60: ארבעה סיפורים מוטורים מהארץ מהעולם
מפסטיבל האופנועים דרך ה-S קלאס עד הקרב בין מאיר טפירו לרז זהבי
לקסוס LC500: סוגרת או לא סוגרת סקאלה?  בדקנו⁠⁠⁠⁠
לקסוס LC500: סוגרת או לא סוגרת סקאלה?  בדקנו⁠⁠⁠⁠
 שומרת על פאסון: פורשה קאיין החדשה
הפורשה קאיין 2019 עוברת מקצה שיפורים שהופכים אותה לטובה מתמיד, תוכנית 59
 תוך חצי שנה מירוץ אספלט חוקי למהדרין בישראל
 תוך חצי שנה מירוץ אספלט חוקי למהדרין בישראל, עולם הרכב תכנית 58
עולם הרכב מהדורה 57
רדבול פלוגטאג עושה את פיטסבורג, עולם הרכב תכנית 57
צפו: פולקסוואגן T-Roc, גולף על עקבים
צפו: פולקסוואגן T-Roc, גולף על עקבים, עולם הרכב תכנית 56
על כבישי ישראל: הלקסוס המפוארת בעולם
הלקסוס LC500 שנחתה בישראל נחשבת לחוד החנית של לקסוס, תוכנית 55
פניני וקופמן ראש בראש, נסיעת מבחן במרצדס E קבריו וקורס רכיבת שטח שאסור לכם לפספס
פניני וקופמן ראש בראש, נסיעת מבחן במרצדס E קבריו, תוכנית 54
מבחן ארוך טווח ליונדאי איוניק: מחצית הדרך
מבחן ארוך טווח ליונדאי איוניק: מחצית הדרך. עולם הרכב תוכנית 53
עולם הרכב 52: נהיגה ראשונה ב- CX5 החדשה
מאזדה השיקה בישראל את הדור השני של ה-CX5, עולם הרכב תכנית 52
עולם הרכב תוכנית 51
קדחת הג'יפונים נמשכת והפעם עם סיאט, יגואר חושפת את המכונית החזקה שלה
חגיגה מוטורית בכרמיאל
חגיגה מוטורית בכרמיאל
עולם הרכב תוכנית 50
העיר כרמיאל חוגגת פסטיבל, חווית ראלי בסקודה פאביה WRC R5 ועוד.. תוכנית 50
שוק היד השניה, תמונת מצב
כיצד הזינוק במכירות המכוניות החדשות השפיעה על השוק? עולם הרכב תוכנית 49
עולם הרכב - תוכנית 48
סובארו תנסה לנפץ את המסלול עם דגם נדיר, אאודי חושפת 8A חדשה, תוכנית 48
הסקודה קודיאק נחת בישראל
הסקודה קודיאק נחת בישראל וצפוי לטרוף את הקלפים, עולם הרכב תוכנית 47 
צפו: ספינת הדגל של אלפא רומאו בישראל
ספינת הדגל של אלפא רומאו בישראל, כך תתחרה הסטלביו באריות מאירופה
מאחורי הקלעים של הפורמולה 1 לקראת מונקו
מאחורי הקלעים של הפורמולה 1 לקראת מונקו
כך הפכה ישראל למעצמת רכב
ארץ ישראל הפכה בשנים האחרונות למעצמת סייבר בתחום הרכב, צפו 
עולם הרכב תכנית 44
לקט הכתבות הכי מרתקות מעולם הרכב - עולם הרכב תכנית 44
אקזוטיקה על כבישי ישראל
למבורגיני הורקאן מפלסת את דרכה על כבישי ישראל ועוד.. עולם הרכב - תכנית 43
עולם הרכב תוכנית 42
הטריו מגרמניה מתנפל על סין, סקודה מציירת קווים לעתיד- עולם הרכב תכנית 42
עולם הרכב תכנית 41 - כשמשה רבנו קיבל עזרה לא צפויה בדרך למעמד הר סיני
עולם הרכב תכנית 41 - כשמשה רבנו קיבל עזרה לא צפויה בדרך למעמד הר סיני
סובארו אימפרזה WRX STI החדשה חורכת את האספלט
סובארו אימפרזה WRX STI החדשה חורכת את האספלט - עולם הרכב תכנית 40
צפו בתכנית המלאה: עולם הרכב מס' 39
צפו בתכנית המלאה: עולם הרכב מס' 39
בי ג'יי בולדווין חורך את הרשת ואת הוואנה
בי ג'יי בולדווין חורך את הרשת ואת הוואנה, צפו
B.M.W M760Li xDrive טסה על הכביש בארה"ב, סיאט לאון קופרה 2017  בספרד, הוולוו S60 פולסטאר
B.M.W M760Li טסה על הכביש בארה"ב, הוולוו פולסטאר - "עולם הרכב" תכנית 38
"מרץ המשוגע": מתקפת דגמים חדשים בישראל
"מרץ המשוגע": מתקפת דגמים חדשים בישראל - "עולם הרכב" תכנית 37
צפו: המדריך המלא של תערוכת ז'נבה
צפו: המדריך המלא של תערוכת ז'נבה, "עולם הרכב" - תכנית 36
גשם של דגמים חדשים נחת בישראל
גשם של דגמים חדשים נחת בישראל - "עולם הרכב" תכנית 35
הנשק החדש של טויוטה בנסיעת מבחן ועוד - "עולם הרכב" תכנית 34
הנשק החדש של טויוטה בנסיעת מבחן ועוד - "עולם הרכב" תכנית 34
האם שוק הרכב נכנס לבועת מימון? "עולם הרכב" - תכנית 33
האם שוק הרכב נכנס לבועת מימון? "עולם הרכב" - תכנית 33
עולם הרכב תכנית 31
ה-330E הירוקה של ב.מ.וו, וצוות הרכב של ערוץ הספורט בודק את הסקודה קודיאק
צפו: אגרת הרישוי השנתית היא חזירות? "עולם הרכב" - תכנית 30
צפו: אגרת הרישוי השנתית היא חזירות? "עולם הרכב" - תכנית 30
מכת מדינה: גידול של 25% באירועי גניבות הרכב בישראל, עולם הרכב תוכנית 29
מכת מדינה: גידול של 25% באירועי גניבות הרכב בישראל, עולם הרכב תוכנית 29
צפו: "עולם הרכב" תוכנית 28
צפו: "עולם הרכב" תוכנית 28
צפו: הפתעות במחירוני 2017 - "עולם הרכב" תכנית 27
צפו: הפתעות במחירוני 2017 - "עולם הרכב" תכנית 27
תאונות הדרכים: מה כולם מפספסים?
תאונות הדרכים: מה כולם מפספסים? - "עולם הרכב" תכנית 26
החטא ועונשו: רק רצה לעשות מעשה טוב וזה מה שקרה
החטא ועונשו: רק רצה לעשות מעשה טוב וזה מה שקרה
מסיבת השלג של קן בלוק והפורד ראפוטר החדש
מסיבת השלג של קן בלוק והפורד ראפוטר החדש
ברוכה הבאה: מעל 150 אלפא רומאו ג'וליה נחתו בישראל
ברוכה הבאה: מעל 150 אלפא רומאו ג'וליה נחתו בישראל - תכנית 25
מסחטת כסף חדשה? צפו בתוכנית "עולם הרכב"
מסחטת כסף חדשה? צפו בתוכנית "עולם הרכב"
באתי, ראיתי, ניצחתי: ישראלים חסרי גבולות
באתי, ראיתי, ניצחתי: ישראלים חסרי גבולות. צפו בראיון הבלעדי
צפו: עולם הרכב, תוכנית מספר 23
צפו: עולם הרכב, תוכנית מספר 23 
הפלישה הסינית לגרמניה: NIO EP9 עושה את הנורדשלייפה
גם הסינים מסמנים את טסלה ומציגים טכנולוגיה חשמלית שתוביל לדגמים עממים
נהיגה ראשונה: אבארט 124 ספיידר
נהיגה ראשונה: אבארט 124 ספיידר
דגמי 2017 כבר כאן: צפו בתוכנית עולם הרכב
תכנית 22 - שוק הרכב המקומי נערך לשנה החדשה
צפו במבחן דרכים ראשון לטויוטה C-HR
להיט מכירות חדש? טויוטה C-HR במבחן דרכים ראשון
כך תראה השיירה הנשיאותית החדשה?
המכונית הנשיאותית הבאה? במאי הסרטים ההוליוודיים, ניל בלומפקאמפ, הציע רעיונות
100 קמ"ש ב-4.7 שניות: וולוו מפציצה
תכנית 18 - 100 קמ"ש ב-4.7 שניות: וולוו מפציצה
המפכה הירוקה בישראל יוצאת לדרך - תכנית 17
תכנית 17 - המפכה הירוקה בישראל יוצאת לדרך
תכנית הבכורה של "עולם הרכב"
תכנית 1 - התכנית שתעשה לכם סדר בעולם הרכב עם שלל החידושים ועוד..
עולם הרכב, 23.06.16
תכנית 2 - הכרות עם מאזדה הגדולה והמפוארת>
עולם הרכב, 30.06.16
תכנית 3 - פורשה מציגה את הפנמרה החדשה>
עולם הרכב, 07.07.16
תכנית 4 - לקסוס RC נוחתת בישראל, אסטון מרטין ורד בול חושפות היפר מכונית
עולם הרכב, 14.07.16
תכנית 5 - התכנית המלאה של עולם הרכב
עולם הרכב, 21.07.16
תכנית 6 - האם בקרוב נטעין את הרכבים שלנו, לנד רובר מציגה מערכת חדישה...
עולם הרכב, 28.07.16
תכנית 7 - ניסן והג'וק החדש, טסלה מנמיכה ציפיות ועוד...
עולם הרכב, 04.08.16
תכנית 8 - על שיטת ה 0 קמ"ש, עליית מחיר הביטוח של האופנועים ועוד...
עולם הרכב, 25.08.16
תכנית 9 - מה קורה כשמעבר חציה הופכת למוקש בטיחות? 
עולם הרכב, 01.09.16
תכנית 10 - השקת פורש פנמרה החדשה, והאם ה-RX9 של מזדה תגיע לפס הייצור?
עולם הרכב, 08.09.16
תכנית 11 - לראשונה על המסך, מבחר מבחני דרכים של מגזין "עולם הרכב"
אלפא רומיאו ג'וליה נחתה בישראל
תכנית 12 - אלפה רומיאו ג'וליה נחתה בישראל, מה הם הדרכים לקנות מכונית חדשה? 
עולם הרכב, התכנית המלאה (14)
תכנית 14 - נסיעה ראשונה על האסטון מרטין DB11
רנו טווינגו כאן: עולם הרכב, תכנית 15
תכנית 15 - והפעם רנו טווינגו על הפרק, לאחר שחזרה שוב לישראל.
ב.מ.וו מסירה את הגג: תכנית 16
תכנית 16 - ב.מ.וו מסירה את הגג

מתלבט איזה רכב לקנות? כדאי שתדבר עם יועצי הרכבים שלנו

השאר פרטים ויועץ רכב יחזור אליך בחינם

קטלוג רכב

מרצדס S קלאס קופה

חוות דעת - מרצדס S קלאס קופה זו גרסת 2 דלתו... מידע נוסף >

רנו טראפיק

חוות דעת - רנו טראפיק הוא הוואן המסחרי הקל... מידע נוסף >

פולקסוואגן טוארג

חוות דעת - פולקסוואגן טוארג הוא הקרוסאובר ה... מידע נוסף >

סובארו B4

חוות דעת - סובארו B4 היא מכונית המנהלים של... מידע נוסף >

ג'יפ רינגייד

חוות דעת - ג'יפ רינגייד הוא קרוסאובר קו... מידע נוסף >